Boliden möttes av kritikstorm

Många kritiska frågor kom det från Miljögruppen Pite älvdal när Boliden gästade Framnäs folkhögskola för att informera om den planerade Lavergruvan.

Per Lönnberg, Ulf Johansson och Lena Nordqvist bombarderade företagets representanter med kritiska frågor.

Per Lönnberg, Ulf Johansson och Lena Nordqvist bombarderade företagets representanter med kritiska frågor.

Foto: Frida Enberg

Piteå kommun2019-11-22 09:12

Initiativtagaren till informationen är Ellinor Sandlund, som i ABF:s och Medborgarskolans regi organiserat studiecirklar om gruvetablering. 

– Jag tycker det är viktigt att sprida kunskap om vilka risker en gruva i Laver skulle innebära för oss som bor här, säger Ellinor Sandlund. 

Själv bor hon nära älven i Öjebyn och oroas av tanken på ett eventuellt dammbrott i Laver. 

– Då skulle det gå en tsunami direkt, säger hon. 

Dammbrottsrisken är emellertid ingenting som Boliden tagit med i sin miljökonsekvensbeskrivning, MKB, än så länge. Bolaget menar att om det får tillstånd för bearbetningskoncession hos regeringen så ska en ny, mer omfattande MKB upprättas och den i sin tur ska godkännas hos Mark- och miljödomstolen. 

– De har skrivit en passus om att avfallet ska återbördas till det reparerade sandmagasinet i händelse av dammbrott. Men det är en miljard ton anrikningssand vi pratar om. Går det en damm i Laver så förgiftas hela Piteälven, säger Lena Nordqvist, talesperson för Miljögruppen. 

Boliden menar att det var på grund av att ett Natura 2000-tillstånd saknades i koncessionsansökan som Bergstaten sade nej i december 2016. Sedan januari 2017 ligger frågan hos regeringen för ett avgörande. 

– Det regeringen ska ta ställning till är om detta tillstånd behövs redan innan koncessionsansökan godkänns eller om det kan sökas efteråt, säger Anders Forsgren, Boliden. 

I september förra året kom en prejudicerande dom från Mark- och miljödomstolen som förstärker skyddet mot exploatering av Natura 2000-områden. 

En fråga som Boliden lyfte var det stora framtida behovet av metaller. Enligt en illustration som bolaget visade upp krävs enorma mängder koppar, nickel, zink, kobolt och bly för att tillverka elbilar, samtidigt som elnätet fordrar ännu större mängder koppar för att tillgodose alla framtida elbilars behov av laddning. 

– Nya gruvor är en förutsättning för att kunna lösa miljöfrågan, säger Anders Forsgren, som menar att en modern gruva har en god miljöprestanda. 

Det håller inte Miljögruppen med om. 

– Gruvan skulle släppa ut 54 000 ton koldioxid per år, det är mer än hela Älvsbyns kommun som i dag släpper ut 37 000 ton, säger Ulf Johansson, Miljögruppen. 

– Det finns inga gröna gruvor. Elbilen är vår nya miljöbov. Vi måste ställa om vårt sätt att leva och börja konsumera mindre, säger Lena Nordqvist.

Studiecirkeldeltagarna samlades i aulan på Framnäs folkhögskola för att lyssna till Bolidens information.
Studiecirkeldeltagarna samlades i aulan på Framnäs folkhögskola för att lyssna till Bolidens information.
Karta: Laver
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!