Greta Wimander, Go business, Piteå
– Jag tror att handlarna dels behöver ta tag i sin digitala resa och göra det tillgängligare för oss och andra utanför länet att handla hemma från soffan. Dels behöver de jobba med sina butiksupplevelser, så som form och färg i sina lokaler, sina varumärken samt att skapa intressanta kundevent.
Pär Johansson, LTU Business Innovationsstöd, Luleå
– En aktiv trendspaning på hur handeln idag ser ut i städer som har runt 100 000 invånare, detta förbereder dem för hur man själv ska delta i den kommande tillväxtresan. Varför inte besöka Umeå?
Lena Callne, skribent/producent/moderator, Callne Communication AB, Boden
– Jag tror på mervärde och profilering som lockar. En bokhandel som samtidigt är ett kafé och har blädderexemplar av de nyaste romanerna, kanske kan konkurrera med näthandeln. Den kreativiteten finns redan hos många, men de som överlever utan att vara stormarknad måste fortsätta att vässa.