Paketkaos efter black friday: "Hämta paketen!"

Marknadsjippot Black friday är precis förbi i handeln – men hos postombuden råder just nu paketkaos.

30 november 2017 12:51

Mellan fredagen den 24 november och tisdagen den 28 november hanterades cirka 3,7 miljoner e-handelsrelaterade paket och brev, meddelar Postnord i ett pressmeddelande där man också uppmanar kunder att hämta ut sina paket så fort som möjligt.

Daniela Hedström på Coop Konsum Mjölkudden i Luleå bekräftar bilden Postnord målar upp. När vi ringer upp och ställer frågan om paketmängden skrattar hon lite uppgivet.

– Ja, det är helt fruktansvärt, vi har fått ta in en massa extra skrindor och det är knappt att de räcker till. Det beror på black friday men nu är ju också början på julruschen. Postnord har också börjat skickas ut "stress-sms" för att folk ska komma och hämta ut sina paket, men det är knappt att det hjälper.

De har tagit in extra vagnar och använder dem som hyllplatser men mängden gör att det blir besvärligt att hitta bland alla försändelser när de väl ska hämtas ut.

– Det blir så många paket att söka igenom när det är så proppat i hyllorna.

Att näthandeln också ökar generellt även andra tider på året märks också tydligt.

– Vi har visserligen inte haft post i mer än två–tre år men jag tycker det räcker för att man ska se en ökning.

Daniela Hedström vet inte exakt hur många försändelser som finns i butiken just nu men bara på onsdagsmorgonen hade personalen registrerat uppskattningsvis mellan 250 och 300 nya paket.

Trots merjobbet med paketanstormningen har de fortfarande läget under kontroll, säger hon.

– Alla tycker ju att det är omständigt förstås, men vi hjälps åt.

Vad skulle du vilja säga till kunder som har paket att hämta ut?

– Kom och hämta dem - vänta inte!

Så jobbar vi med nyheter
 Läs mer här!
Maria Lindgren