"Vi testkör inom kort"

Fordonsvikter på upp till 90 ton är aktuella när Trafikverket och Northland resources fördjupar studien av malmtransporterna från Kaunisvaara till Svappavaara.- Vi ska försöka ta reda på en bra logistiklösning, säger Magnus Sundling, projektledare på Trafikverket.

Jonas Lundström, vice vd vid Northland.Foto: kurt engström

Jonas Lundström, vice vd vid Northland.Foto: kurt engström

Foto: Kurt Engström

PAJALA2011-12-21 06:00

Malmtransporterna mellan gruvan i Kaunisvaara och omlastningsstationen i Svappavaara har varit det stora samtalsämnet på senare tid. Många är skeptiska till om det överhuvudtaget är möjligt, men nu har Trafikverket och Northland efter ett intensivt arbete kommit fram till en plan som de går vidare med.

- Vi kommer genomföra fördjupade studier med fordonsvikter upp till 90 ton, säger Magnus Sundling.

Logistikkedjan
Syftet är att studera hur logistikkedjan med transporttider, med mera, påverkas av olika lastvikter, men även hur den ökade lastvikten påverkar vägar och framförallt broar längs sträckan.

Det gemensamma arbetet förväntas ge svar på ett antal faktorer som är viktiga för logistikkedjan. Exempelvis identifiera och verifiera kör- och vilotider och omloppstider för olika bruttovikter, men även ge svar på frågor om bärighet, återhämtningstider, med mera.

- Bron över Tärendöälven vid Junosuando visar sig klara 90 ton under en begränsad tid. Detsamma gäller bron över Torneälven vid Autio, men på sikt måste åtgärder göras på grund av utmattning, säger Magnus Sundling.

"Fyra steg"
Samtidigt genomförs en studie som ser på transportfrågan, både i närtid och framtid.

- Det är ett åtgärdsval i fyra steg som vi planerar att ha klar någon gång efter årsskiftet Då ska vi försöka landa i hela utredningen. Men redan nu vet vi att vi måste göra en hel del åtgärder ganska fort, säger Magnus Sundling.

I åtgärdsvalen kan även en framtida järnväg ingå beroende på vad som kommer fram. Men den ligger i så fall många år framåt i tiden.

Enligt planerna som ligger fast så ska första transporterna av järnslig börja rulla under första kvartalet 2013, om ganska precis ett år vill säga.

Beräkningar som Norhtland har gjort, visar att det måste gå en lastbil var sjätte minut vid 90 tons transporter och en var fjärde minut om ekipagen bara får ha 60 tons totalvikt.

- Nu har Northland till uppgift att ta fram en lastbil som passar, säger Magnus Sundling.

Testköra
Det finns redan en lastbil färdig för testkörning, enligt Jonas Lundström, vice vd vid Northland.

- Den kommer vi testköra inom kort. Samtidigt är vi väldigt glada över att ha fått högsta möjliga dispens som kan ges med tanke på vad bron över Tärendöälven medger. Men det viktiga för oss är att kunna optimera antalet rundturer.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om