Efter dödsolyckan: "Farten måste begränsas"

Farten måste begränsas i anslutning till olycksplatsen. Det kravet framför nu boende i Sattajärvi efter helgens tragiska dödsolycka. "Det är inte första gången det här händer", säger Hans Mörtberg.

Så skedde den tragiska dödsolyckan i byn Sattajärvi i helgen, när tre manliga Kirunabor miste livet. 1. Bilen, en Volkswagen Transporter, kom körandes i norrgående riktning längs Länsväg 392 när de närmade sig en skarp högerkurva mitt i Sattajärvi by. 2. Bilen åkte rakt över vägen och kraschade i anslutning till en vägtrumma i dikesrenen. 3. Bilen voltade, flög genom luften och fattade eld när den landade i diket cirka 20-30 meter från den första vägtrumman.

Så skedde den tragiska dödsolyckan i byn Sattajärvi i helgen, när tre manliga Kirunabor miste livet. 1. Bilen, en Volkswagen Transporter, kom körandes i norrgående riktning längs Länsväg 392 när de närmade sig en skarp högerkurva mitt i Sattajärvi by. 2. Bilen åkte rakt över vägen och kraschade i anslutning till en vägtrumma i dikesrenen. 3. Bilen voltade, flög genom luften och fattade eld när den landade i diket cirka 20-30 meter från den första vägtrumman.

Foto: Maria Engström-Andersson/Montage

Pajala2022-07-12 19:00

Det har gått några dygn sedan den tragiska dödsolyckan i Sattajärvi när vi når Hans Mörtberg på telefon, en av många profiler i byn. Han berättar att olyckan är det enda som invånarna pratar om just nu.

Men ingen är egentligen förvånad, förklarar han.

I den aktuella kurvan har dödsolyckor tidigare skett, en på 1960-talet och en i slutet av 80-talet.

För några år sedan inträffade en i princip identisk olycka på platsen där tre unga män förolyckades i helgen. Den gången satt en norsk familj med fyra personer i bilen.

– Jag kom dit när precis efter olyckan. Alla fyra klarade sig och då gick det fort, men bilen började inte brinna, säger Hans Mörtberg.

I det senaste fallet fattade bilen, en Volkswagen Transporter, eld efter att den kraschat in i en vägtrumma, voltat och flugit genom luften i åtminstone ett 20-tal meter.

Ett händelseförlopp som vi kan presentera i vår nyhetsgrafik här intill på grund av uppgifter från källor och det bildmaterial vi har tagit del av.

Efter olyckan med norrmännen satte Trafikverket upp en varningskylt för tvär kurva, men Hans Mörtberg och andra bybor i trakten kräver nu skarpare åtgärder.

Kurvan överraskar bilförare som inte är från trakten, menar Hans Mörtberg. 

– Den är lite lömsk. Nog måste det väl finnas något man skulle kunna göra för att få ner hastigheten. Det är en lång raksträcka innan och jag tycker absolut att man skulle sänka den till 60 km/h, säger Hans Mörtberg ger exempel på andra byar i området där hastighetsbegränsningen i dag ligger på 40 km/h.

Fartkamera är ett annat alternativ, anser han.

Radioprofilen Bertil Isaksson, som bor i grannbyn Pentäsjärvi, är inne på samma linje. En del i problematiken med kurvan är ett hus som står alldeles intill vägen, menar han. Huset skymmer sikten för bilförarna.

– Kör man 80 km/h på vintern i den kurvan, då hamnar man i diket. Jag kör aldrig i den hastigheten, för det funkar inte, säger Bertil Isaksson.

Thomas Mäkikaltio, som bor inne i Sattajärvi, tycker att kurvan är svårast att ta i norrgående riktning. Anledningen är bland annat huset intill vägen.

– Till och med jag kan glömma bort hur det ser ut, säger Thomas Mäkikaltio och fortsätter:

– För den som inte bor på plats och ställe och kör där dagligen, så kan den komma lite överraskande. Så är det.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!