"Tusentals jobb i fara"
Lång handläggningstid för att bygga järnväg i Sverige kan äventyra gruvbrytningen i Pajala.Det befarar det socialdemokratiska kommunalrådet Bengt Niska som nu kräver en ändring.- Tusentals jobb står på spel, säger Niska.
Bengt Niska hade släpat ut en bit järnvägsräls på Muonio älv i den 25-gradiga kylan för att visa att den framtida gruvbrytningen hänger på just en järnväg. FOTO: K-L SUNDQVIST
Foto: Kurt-Lennart Sundqvist
Olika rutiner
- Det handlar om en gränsproblematik som kan bli ödesdiger om ingenting görs. Under infrastrukturkonferensen i Haparanda i förra veckan var det en rörande enighet om att det bör byggas en gemensam järnväg från Finland till Kaunisvaara 15 kilometer bort, säger Bengt Niska och fortsätter:
- Nu finns det en grupp vardera på svensk och finsk sida som inte går i takt på grund av de olika handläggningsrutinerna.
Bengt Niska kräver nu att rutinerna ändras i Sverige.
- För att uppnå ekonomisk bärighet i gruvbrytningen så är det oerhört viktigt att det finns en järnväg här från 2013. En sådan gör att tusentals människor på båda sidor om älven kan komma i arbete. Tre års extra väntan på den svenska sidan kan vara avgörande för projektet.
Känner du oro?
- Jag tar upp frågan nu så att man ska kunna parera i tid. Med en järnväg kan Europas sista stora järnmalmsfyndighet utvinnas i två länder genom att bygga denna järnvägsövergång.
Utredning pågår
Ordförande för den pågående Infrastrukturutredningen är Jan Hertting och han svarar så här på frågan om varför det skiljer tre år mellan Sverige och Finland:
- Den finska sidan kan jag inte uttala mig om, men när det gäller Sverige så är det järnvägslagen och miljöbalken som styr. Det ställs stora krav, inte minst på miljön.
Kan man göra undantag för att påskynda ett projekt?
- De är begränsade. Men man kan jobba parallellt och förbereda ganska mycket. Inte minst när det gäller den här delen Pajala-Kolari.
Din uppfattning om gruvsatsningen i Pajala?
- Jag tycker att Northland bedriver processen seriöst.
Infrastrukturutredningen ska vara klar senast den 1 maj och den berör alla transportslag mellan Sverige, Finland och Norge här uppe i norr.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!