Stor protestlista mot automatstationen

Den bemannade OK/Q8 stationen i Pajala kan få en respittid på drygt ett år. Samtidigt vill OK/Q8 bygga en automatstation i korsningen Överkalix- och Haparandavägen.

Foto:

PAJALA2016-04-11 19:58

Vid ett välbesökt medlemsmöte, uppåt 150 personer, informerade OK Norrbottens vd, Staffan Magnusson, om OK/Q8:s framtidsplaner i Pajala.
– Har varit en lång process som pågått länge av olika skäl. Inriktningen från styrelsen är att bygga en ny automatstation på den nya tomten. Samtidigt vill vi förlänga tillståndet för den befintliga bemannade stationen i första hand fram till utgången av 2017. Magnusson säger att på det sättet blir det en förstärkning av utbudet i Pajala. Men hur länge det blir så är mycket osäkert. – Vi köper oss i alla fall lite tid. Någonting kan hända som ändrar förutsättningarna. Men avgörandet ligger hos kommunen som är tillståndsgivare, säger Staffan Magnusson. En ny bemannad station beräknas kosta cirka tretton miljoner kronor
– Det ger en kapitalkostnad på 1,4 miljoner kronor per år. För att täcka den krävs en rejäl försäljningsökning i Pajala, säger Staffan Magnusson. En automatstation kostar runt sex miljoner kronor.

OK:s distriktsordförande i Pajala, Owe Pekkari, och kommunalrådet Harry Rantakyö (S) överlämnade protestlistor med över 2 300 namn.

– Diskussioner om en ny station i Pajala har pågått i tio år. Av 33 stationer i Norrbotten har 22 sämre resultat än Pajala. Pajalaborna har gjort sig förtjänta av en ny bemannad station, säger Owe Pekkari.

Det tyckte också de rekordmånga som kom till stämman. Många kritiska röster hördes om OK:s planer.

– Här i kommunen finns 2 070 OK-medlemmar och skulle de bara ta ut medlemsavgiften på 300 kronor så blir det 600 000 kronor, säger Owe Pekkari. Sven Abrahamsson jobbar på ambulansen i Pajala.

– Vi behöver inte bara bränsle utan också oljor, spolarvätska, med mera. Det kan bli så att vi tvingas byta station, säger han. Samma tongångar hördes från många andra.

När det gäller OK:s planer att driva den gamla stationen parallellt med bygget av en automatstation så var många skeptiska till den tanken. De tror att det kan ligga taktik bakom.

– Det känns lite som utpressning. ”Får vi inte bygga en automatstation så lägger vi ner allt”. Så tolkar jag det, säger kommunalrådet Rantakyrö som är skeptisk till att kommunen släpper marken vid Mikromakarna enbart till en automatstation.

Owe Pekkari:

– Det kan ligga en beräkning bakom. Att konkurrera med sig själv är inte bra. Blir det en automatstation så går försäljningen ner på den bemannade stationen och då får de ännu starkare argument att lägga ner. Kommunen har onekligen en delikat uppgift framför sig i hur de ska agera i tomtfrågan.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om