Vänsterpartiets partiledare Jonas Sjöstedt har inte varit känd för att vara den mest liberala när det kommer till gruvor. Sjöstedt (V) vill att man ska ha skärpta regler om gruvetablering i naturreservat och han har föreslagit en höjd mineralavgift. Men när vänsterledaren besökte Kiruna och Pajala förespråkade han stora satsningar – som ska gynna gruvan i Pajala kommun.
Under måndagen diskuterades inte minst behovet av järnväg för Kaunis Iron.
– Om gruvan nu växer som det är tänkt är det järnväg som behövs. Både för att säkra den här driften och för att utveckla hela regionen. Det är något som vi har lyft upp i riksdagen och som vi kommer att fortsätta att göra, säger Sjöstedt till Norrbottens Media.
Kaunis Iron är sedan tidigare mitt uppe i en konflikt och en miljörättslig process med Naturvårdsverket. Oavsett hur domstolen bedömer den frågan så är järnväg en viktig fråga för framtiden.
– Om man skulle bygga en järnväg från Svappavaara till finska Kolari så skulle man få mycket mer miljövänliga och billiga transporter för den här gruvan, men det skulle också kunna göra att fler gruvor kan öppna i framtiden. Det här vore en strategisk satsning på Norrbotten. Det här har vi drivit förut och det kommer ännu fler goda argument för att fortsätta att göra det, säger Jonas Sjöstedt.
Sjöstedt har tidigare varit kritisk till regeringens förhållningssätt till Norrbotniabanan – och han har inte upplevt någon högre prioritering för frågan efter valet.
– Vi hade ju velat komma överens med regeringen innan valet. Det gjorde vi inte, för de drar ut på satsningarna på Norrbotniabanan så att det tar alldeles för lång tid och istället bygger man motorvägar i södra Sverige som är väldigt svåra att försvara ur en klimatsynpunkt. Själv åker jag ju tåg till Umeå och trafiken har ökat enormt när man fick en modern järnväg. Det borde bli samma effekt i Norrbotten också med Norrbotniabanan.
Partiledaren åkte tåg från Stockholm till Kiruna och valde samma färdmedel hem från Gällivare. Men i Norrbotten blir det tydligt för honom att det inte går att åka tåg överallt.
– Det är så tydligt att man har en modern järnväg upp till Umeå och sedan har man en långsam, gammal järnväg därifrån. Skulle man bygga Norrbotniabanan skulle man ju i princip kunna åka över dagen till Stockholm. Man skulle kunna lägga sig i Luleå och vakna i Köpenhamn morgonen därpå. Genom att bygga ut alternativen kan vi få människor att välja något annat än flyget och bilen. Vi måste ha alternativen, säger Jonas Sjöstedt (V).