Planer på privat genväg för malm

Privata pengar ska finansiera bygget av genvägen från Kaunisvaara till Junosuando för malmtransporterna.
Kostnad: 350 till 400 miljoner kronor.
- En okonventionell lösning och samtidigt en passning till Trafikverket, säger Bengt Niska, vd i Pajala utveckling AB (Puab).

Foto:

PAJALA2012-01-19 18:09

Under två dagar har Alliansens ledamöter i Trafikutskottet besökt Pajala och Kaunisvaara för att bekanta sig med vad som pågår.

- Jätteintressant och enormt roligt att se hur mycket som händer. Det för med sig många positiva problem som bostadsbrist, bland annat. Vi har också haft bra möten med både kommunalrådet och alliansföreträdarna i kommunen, säger Jan-Evert Rådhström (M), vice ordförande i Trafikutskottet.

Studiebesök
I går var det studiebesök ute på gruvområdet där malmtransporterna stod högt upp på agendan.

- Roligt få se vad som behövs och det var inte bara en "kravmaskin" vi mötte. Här inser man att det är många krafter som måste samverka och när det gäller genvägen så finns möjligheter, säger Jan-Evert Rådhström och tänker på vägföreningen som håller på bildas för att finansiera genvägen.

Genvägen som det skissas på förkortar malmtransporterna med cirka 30 kilometer.

- I vägföreningen ska företrädare från Northland, Pajala kommun, Peab, Svevia, Sveaskog och Puab ingå. Syfte är att lösa finansieringen. Nordiska investeringsbanken är också en tänkbar finansiär, säger Bengt Niska, som är sammankallande i den nya vägföreningen.

Helhetslösning
Genvägen som blir en enskild väg, förutsätter att övrig vägsträckning rustas upp.

- Nu är det Trafikverkets uppgift att se till att det finns pengar. Kravet är att det blir en helhetslösning av hela sträckan, annars är det här mer eller mindre bortkastat, säger Bengt Niska.

Anders Lundberg vid konsultbolaget Vectura är projektsamordnare:

- Det finns ett villkor; att statsmakterna rustar upp den övriga vägsträckan.

Den exakta sträckningen är inte klar i detalj. Inte heller hur bred vägen blir.

- Tror att det handlar om åtta eller nio meter, säger Anders Lundberg.

Vägavgift
En särskild vägavgift för tunga transporter kommer tas ut.

- Däremot blir det gratis för personbilar. Vägen gör dessutom att det underlättar för arbetspendling, säger Lundberg.

Om vägen byggs så innebär det att sju byar i Pajala kommun slipper de tunga transporterna.

- Om allt går enligt planerna så kan vi börja bygga under nästa vinter och ha vägen klar någon gång vid årsskiftet 2014/15, säger Anders Lundberg.

Northland planerar att börja skeppa ut under första kvartalet 2013. Första året en miljon ton för att under 2015 ha nått upp till full produktion, fem miljoner ton.

SPECIALSAJT: Läs allt om gruvetableringen i Pajala

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om