Det är Trafikverket som på statens uppdrag upphandlar av flygtrafik som bedöms som transportpolitiskt motiverad men som inte är kommersiellt lönsam.
Pajala – Luleå är en av dessa sträckor. Den har de senaste åren trafikerats av det estländska bolaget AS Avies.
Avies har fått hård kritik för säkerhetsbritser i form av otillfredsställande underhåll, inställda flyg, samt ett haveritillbud när ett plan landade delvis utanför landningsbanan i Pajala. Det estländska bolaget har inte diskvalificerat sig för uppdrag i Sverige utan fortsätter flyga på sträckorna Sveg – Arlanda och Östersund – Umeå.
Upphandlingen av Pajalaflyget vanns dock av Jonair, som har sin bas i Umeå. Bolaget som bildades redan 1973 har tidigare inte ägnat sig åt reguljär flygtrafik utan varit ett taxiflygbolag, specialicerat på affärsresor inom Skandinavien. Taxiflyg Umeå – Vasa har varit ett återkommande uppdrag för Jonair.
Trafikstarten för Jonairs flygningar Pajala – Luleå är den 25 oktober.
Även flyglinjerna Gällivare – Stockholm, och Lycksele – Stockholm var med i upphandlingen men avbröts då NextJet och Estonian Air under hösten 2014 lämnade in en kommersiell anmälan. Det innebär att dessa flyglinjer och linjen Arvidsjaur- Stockholm, som sedan tidigare trafikeras med kommersiell anmälan, kommer trafikeras enligt den allmänna trafikpliktens villkor, men utan ensamrätt och utan ersättning från Trafikverket.