Pajala stärker gränssamarbetet

PAJALA. Nu stärker Pajala och Kolari kommuner samarbetet i syfte att utveckla kommunerna.Bland annat döper de om flygplatsen till Pajala Ylläs International Airport.- Vi ska också undersöka möjligheten att hålla ett gemensamt kommunfullmäktige, säger Pajalas kommunalråd Bengt Niska.

Pajala2007-02-08 00:00
Riksgränsen mellan Pajala och Kolari finns där men den ska bara finnas när kommunerna kan dra nytta av den. I övrigt ska den inte utgöra något hinder, var Bengt Niskas allmänna budskap när representanter från de två kommunerna hade bjudit in media för att presentera de framtida samarbetsplanerna.<br /><br />Samarbetsplaner som inte minst ska locka turister till området.<br /><br />- Vi ser att många områden börjar bli gemensamma och det ger oss möjligheter att skapa utveckling i våra kommuner, säger Bengt Niska och räknar upp område på område som är gemensamma för Pajala och Kolari<br /><br />Han nämner språket, släktskap, kulturen, naturen och älven, bland annat.<br /><br /><h3>Pajala Ylläs International </h3>En av hörnpelarna i utvecklingen är turistsatsningen och därför gör de två kommunerna en gemensam satsning på besöksindustrin. I den satsningen blir Pajala flygplats en viktig länk och får det nya namnet Pajala Ylläs International Airport.<br /><br />- Vi har ett gemensamt fjäll i Ylläs som tjänar hela området, säger Niska.<br /><br />Just Ylläs är en av de stora pusselbitarna i turistsatsningen.<br /><br />- Där finns enorma utbyggnadsplaner. Till år 2015 ska bäddkapaciteten fördubblas. Och får vi nu en utbyggnad av flygplatsen i Pajala så ser vi enbart möjligheter, säger Heikki Havanka, kommunchef i Kolari.<br /><br />Annat som är gemensamt för Pajala och Kolari är att samma bolag provbryter malm i de två kommunerna. Och här kommer inte minst infrastrukturen på den finska sidan, in i bilden.<br /><br />Bengt Niska nämner "den gemensamma järnvägen" som en viktig pusselbit. Här varnar dock Heikki Havanka för att de två stickspåren som går till gruvan i Kolari, är i farozonen.<br /><br />- De kommer dock i bättre dager i och med malmfyndigheterna, säger Havanka.<br /><br /><h3>skog och turister på järnväg</h3>I dag fraktas 70 000 turister och <br />350 000 kubikmeter skogsråvara på järnvägen till och från Kolari.<br /><br />- Men blir det malmbrytning pratar vi om 15 tåg per dygn. Och då är det viktigt få järnvägen elektrifierad, säger Bengt Niska.<br /><br />En sådan upprustning beräknas kosta 100 miljoner euro.<br /><br />Kommunerna spånar också på iden att hålla ett gemensamt kommunfullmäktige under 2007.<br /><br />- Det måste vi ta upp politiskt. Mycket finns på agendan men det finns säkert också många tankar som andra har. Vi tar gärna emot synpunkter och ideer, säger Bengt Niska.<br /><br />
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om