Trafikverket har fått in en ansökan från Kaunis Iron och dotterbolaget Malmtransport i Norr om en förlängd dispens för att köra med 90 ton istället för maximal vikt på 74 ton. Just nu handläggs ärendet av Trafikverket och man har en hel del att gå igenom.
Oavsett skuldfråga och direkta orsaker så är det faktum att gruvbolagets lastbilar har varit inblandade i två tragiska dödsolyckor sedan man startade upp sin verksamhet.
Förutom dödsolyckorna har en rad andra incidenter inträffat. Under 2019 har Malmtransport i Norr totalt nio anmälningar om tillbud eller olycksfall hos Arbetsmiljöverket. Det är bland annat att en bil har vält omkull inne i tvätthallen. Men det finns också fall där en chaufför inte har lyckats få stopp på bilen i en korsning med stopplikt, ett annat där två lastbilar slår ihop och ett tredje där ekipaget tappar kontrollen och till slut hamnar i diket.
De här incidenterna kommer att finnas med i Trafikverkets bedömning av en ny dispens.
– Vi ser naturligtvis över vad som händer trafiksäkerhetsmässigt och om vi måste ställa högre krav. Vi har redan särskilda krav kopplat till trafiksäkerheten och det vi ser över är om vi behöver skärpa kraven ytterligare. Det ska vi göra under de närmaste veckorna när vi bereder ett ställningstagande för nya dispensen, säger Helena Eriksson, regional direktör på Trafikverket.
Nu står det klart att det har skett en del olyckor. Därför kommer kraven på Kaunis Iron definitivt att skärpas för att man ska få behålla dispensen.
– Det finns anledning att skärpa kraven när det finns indikationer och bekräftelser på att det sker avåkningar.
Något som skulle kunna bli aktuellt är ökade krav på utbildning. För till syvende och sist handlar det om att chaufförerna ska anpassa körningen efter rådande väglag.
– Utbildning och andra åtgärder finns det alltid anledning att jobba vidare med, säger Helena Eriksson.
Urban Vikström är regionalt skyddsombud på Transport. Från facket tycker man att gruvbolaget jobbar bra med att utveckla säkerhetsarbetet. Men erfarenheten bland förarna är en faktor som kan spela in i det här sammanhanget.
– Det uppkommer situationer i och med att de har fått anställa så många chaufförer på så kort tid. Men kommunikationen är bra och jag tycker att företaget jobbar bra. Det finns företag som bedriver betydligt sämre arbetsmiljöarbete, säger Urban Vikström.