Ny satsning på lokal närvaro i länet

Johanna Funck och Linnea Huhta vill rikta större fokus mot Pajala. Därför är de med i Norrbottens Medias nya satsning för en bredare mediebevakning.

Linnea Huhta och Johanna Funck

Linnea Huhta och Johanna Funck

Foto: Herman Öberg

pajala2018-11-09 20:01

Norrbottens Media är en del i det så kallade 360-projektet – ett journalistiskt nyskapande demokratiprojekt som strävar efter att täcka de vita fläckarna på mediekartan.

Tanken är att de frivilliga som medverkar ska lägga ut text, bild och video på den bloggplattformen som de har på Norrbottens Medias webb. Innehållet kan vara allt från det lilla lokala fotbollslaget som inte får plats i annan media – till den lokala snackisen som alla på arbetsplatsen pratar om.

Johanna Funck och Linnea Huhta är två av de som redan har börjat skriva om Pajala.

– Det här är jättespännande och jag är så taggad att vara en del av det här, säger Linnea Huhta.

Huhta har alltid tyckt om det skrivna ordet och var därför inte svår att få med på projektet. Hon tror också att det är bra att söka nya vägar för att hitta läsare i traditionell media.

– Man måste hitta nya sätt för att nå annorlunda resultat och det här kan vara en bra sak.

En förlängd arm för demokratin ute i glesbygden. Det är vad Huhta och Funck hoppas kunna bidra till genom 360-bloggen.

– Nu när man har börjat se med de här ögonen så inser man att det finns hur mycket som helst att rapportera om. Föreningsengagemanget, näringslivet – folk gör massor med bra saker.

Norrbottens Media har nu engagerat personer i Pajala kommun och i Sörbyarna och de har börjat producera material till 360-sidan på nsd.se och kuriren.nu.

360-projektet är delfinansierat av Presstödsnämnden och pågår fram till årsskiftet 2019/2020.

Här hittar du alla inlägg som görs i Pajala och Sörbyarna.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om