Det är dagen efter den stora smällen i Pajala. 300 personer i Northland resources gruva i Kaunisvaara har varslats. Som en direkt följd varslades Cliffton minings nästan 200 lastbilschaufförer i byn Junosuando sex mil nordväst om centralorten.
En efter en rullar de 90 ton tunga smutsiga lastbilsekipagen in på gårdsplanen. Cliffton har tillfälligt stoppat alla transporter av järnslig för att samla de varslade chaufförerna till information. Chefer från moderbolaget Peab är på ingång.
Samtal om framtiden pågår i den fullsatta baracken som fungerar som lunchrum. Kalixbon Christer Johansson tar med sig värmlänningen Ida Martenson och hälsingen Conny Lennholm ut bland lastbilarna. Chaufförerna är i princip från landets alla hörn. Många av dem har bosatt sig i byarna runt Pajala. Conny bor i en husvagn. Ida bor med sin man, som också är varslad chaufför, i en by närmare Pajala.
– Det var som chock igår. Det gick så mycket rykten. Men vi tog det rätt lugnt, även om vi räknat med att det skulle vara en vecka bort, säger Christer Johansson.
– Men det här är väl ett klokt beslut i det läge som är.
En stark framtidstro har präglat Junosuando sedan gruvsatsningen startade. Antalet elever i skolan har vuxit och fler har flyttat in i byn. Agneta Smedkvist kryssar mellan kyldiskarna i Ica butiken. Hon har med glädje märkt att köerna växt i butiken och att byns invånare ökat i antal.
– Det har verkligen varit framtidstro. Nu är det platt fall. Alla pratar om det. Jag hoppa att det vänder, att någon tar över, säger hon.
Ica-handlaren Mikael Alskog prismärker lokalproducerad honung på lagret. Sedan han startade så har omsättningen ökat från 5,7 miljoner kronor till 13 miljoner kronor.
– Vi har haft ett uppsving. Jag har ökat omsättningen med 10 till 15 procent varje år. Men nu är det stopp. Det tror jag, säger han.
– Ingen vet vad som händer. Det hänger på malmpriserna.
Längre upp i byn ligger 14 helt nybyggda lägenheter. Alla uthyrda. Den lokala entreprenören David Engrund har haft planer på 20 till, men det ligger på is efter tisdagens kalldusch. Han är dock inte orolig för sin investering. 50 anställda jobbar för fullt i Malmfälten.
– Man har väl haft det här på känn. För våran del blir det kanske inte så farligt, vi har närheten till Svappavaara. Det finns folk som pendlar redan idag, säger han.
– Jag kommer kanske själv att behöva lite mer folk.
Förhandlingarna runt de varslade chaufförerna påbörjades direkt på onsdagen. Ida Martenson får se om det blir en flytt söderut.
– Jag trivs här. Men man får ju se. Ett jobba måste man ha idag.