Möte med järnväg i fokus
- Senast år 2013 måste det finnas en järnväg till Kaunisvaara.Det sade Norhland resources Europachef, Karl-Axel Waplan, till riksdagsmännen från Norrbotten och finska Lappland som besökte området under gårdagen.
De svenska och finska riksdagsmännen hade en heldag tillsammans med bland andra Pajalas kommunalråd Bengt Niska (t v) och Meänmaas projektledare Simo Rundgren (t h). FOTO: K-L SUNDQVIST FOTO: K-L Sundqvist
Foto: K-L Sundqvist
Klart är att infrastrukturen står
i centrum just nu. Karl-Axel Waplan underströk att på sikt är en järnväg ett måste.
- I slutet av 2012 eller i början av 2013 måste en järnväg finnas också på svenska sidan, sedan är det för sent. Till en början klarar vi av att transportera med lastbilar men därefter måste vi få ordning på logistiken. Om vi ska frakta upp till åtta miljoner ton per år så måste en järnvägssatsning ske på både svenska och finska sidan.
Waplan sade att takten i gruvuppbygganden hänger på järnvägen.
Kräver snabbare agerande
- Ju snabbare vi får igång ett kassaflöde, desto fortare kan vi bygga upp verksamheten.
Han sade att han tidigare upplevt att den svenska och finska regeringen gått i olika takt, men att det nu är full fart på båda sidor.
De svenska riksdagsmännen från oppostionen tycker att den svenska regeringen visar litet intresse.
- Jag tycker att den svenska regeringen har visat ett ljumt intresse hittills. Klart att det brådskar och jag tycker att regeringen skyndsamt ska ge besked om hur man ska lösa infrastrukturen. Jag är glad över att vårt parti tagit med det här projektet i vår infrastruktursatsning, säger Karin Åström (S).
- Vi i Vänsterpartiet har tagit ställning till att säga ja till järnvägssatsningen, säger Siv Holma.
Beslutsunderlag
Centerns Stefan Tornberg säger att han arbetar hårt för att järnvägssatsningen ska bli av.
- Men man måste ha ett bra beslutsunderlag och det jobbas för högtryck för att ta fram ett sådant.
Länets representant för moderaterna, Krister Hammarbergh, säger att största hindret i dag är finansmarknaden.
- Det gäller att först komma igång med gruvverksamheten så att vi inte står där med bara en järnväg. Sedan får vi se hur mycket bolaget har att satsa.
Kalix fortfarande med i bilden
Stefan Tornberg sade också att Storön utanför Kalix fortfarande finns med i bilden som utskeppningshamn trots miljardsatsningen som är på gång i Kemi.
- Enligt bolaget finns två alternativ, enbart Kemi, eller både Kemi och Kalix. Därför utreds att bygga Haparandabanans banvall något bredare för att kunna lägga också finsk spårbredd.
Den frågan kommer upp på infrastrukturmötet som ska hållas
i Haparanda senare i veckan.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!