Klas Dagertun, tillsammans med sin bror Johan Dagertun (tidigare ekonomichef på Northland som drev gruvan fram till konkursen 2014), har funnits med i Kaunis irons organisation tidigt och har senast innehaft posten som ekonomichef. Lulebon Klas Dagertun har många kopplingar till olika företag i Norrbottens näringsliv, inte minst till Kaunis Irons styrelseordförande tidigare stadsrådet Anders Sundström. Dagertun sitter med som ledamot och delägare i bland annat i Dalvi AB vars mål är att främja länets näringsliv. Klas Dagertun har även innehaft ett flertal vd-poster, bland annat för Jama mining machines och Contector.
Sedan 2010 har Klas Dagertun drivit konsultverksamhet genom företaget Dagertun support och consulting. Nu tar Klas Dagertun en paus från konsultverksamheten för att på heltid vara vd för gruvbolaget.
– Jag behåller mitt ägande i konsultverksamheten, men det är naturligt för mig att minska mina uppdrag för att kunna lägga full kraft och energi på Kaunis iron, säger Dagertun.
Målet för gruvbolaget, som i maj nådde sitt produktionsmål på 180 000 ton järnslig under en månad (vilket på ett år blir produktionsmålet 2 miljoner ton produkt), är nu att nå stabilitet.
– Vi har en kort driftshistorik, sedan juli i fjol, och behöver bygga in en stabilitet i verksamheten, dels en stabil produktion med den produktkvalitet som vi lovat våra kunder. Men också en finansiell stabilitet, säger Klas Dagertun.
Kaunis iron är, som andra järngruvor, känsliga för det internationella priset på järnmalm. Ett pris som de senaste tio dagarna pekat nedåt. Dagertun säger att det sviktande malmpriset inte gett någon effekt som är märkbar ännu.
– Men vi kontrollerar inte priserna, vi har bara att anpassa oss till dem. Vi ska producera de tonnage till de priser som vi bedömt som hållbara. Det är upp till bevis nu efter att vi precis under första halvåret nått de målen. Nu gäller det att behålla det över tid.
Per-Erik Lindvall lämnar över ett företag som når målen och saker går på rull, finns det en press i att ta över?
– Det kan man väl säga, sedan vi drog igång projektet har det gått bra för oss, vi lyckades genomföra uppstartsprojektet och sedan fick vi i gång en produktion som gått mycket bra. Samtidigt har vi haft en del olyckor längs vägen som varit bekymmersamma.
Kaunis irons första år har i de flesta avseenden varit en framgång, med ett hundratal nya arbetstillfällen, där produktionsmålet nåtts och en ny tillståndsansökan färdigställts. Gruvans transportlösning har dock varit olyckdrabbad och en av Kaunis irons egna chaufförer omkom i en singelolycka i december. I januari dog sex schweiziska turister och ytterligare en skadades allvarligt efter att de krockat med en malmtransport utanför Masugnsbyn.