Länderna knyts samman av ett historiskt beslut

- Bygg ut den befintliga finska järnvägen till gruvområdet på den svenska sidan.Det föreslår Pajala och Kolari kommuner gemensamt, i en ansökan till respektive länders Banverk.- Det här är historisk, säger Bengt Niska (s), kommunalråd i Pajala.

Bengt Niska ser fram emot en järnväg från finska sidan till gruvområdet på den svenska sidan - och en landsvägsbro för att underlätta att färdas till och från området.

Bengt Niska ser fram emot en järnväg från finska sidan till gruvområdet på den svenska sidan - och en landsvägsbro för att underlätta att färdas till och från området.

Foto: privat

PAJALA2008-11-21 20:49
Samarbetet sker inom Meänmaa-projektet, som tar sikte på att utveckla en mängd områden.
I bakgrunden finns förstås gruvetableringen, och det nya samhälle som den lär skapa.
- Det här är en historisk dag, för vi har tagit det första riktiga ställningstagandet i det första riktiga projektet i Meänmaa-projektet, säger Bengt Niska, som också är ordförande i projektet.
Landsvägsbro
Pajala och Kolari kommuner har beslutat att ansöka om en utbyggnad av den finska järnvägen till de svenska malmfyndigheterna - alltså från Kolari till Kaunisvaara.
En utökad infrastruktur som ska knyta samman regionen.
Det finns också önskemål om en landsvägsbro i gruvområdet.
- Järnvägssatsningen är kostnadsberäknad till 1,1 miljarder kronor och det är inga abnorma pengar, det kan inte vara så stora saker, särkskilt inte för två nationer, säger Bengt Niska som tycker att även bron - för transporter av varor och människor - är en självklarhet.
- Den är en absolut nödvändighet med tanke på att det annars blir omvägar på tre till fem mil för att färdas till och från gruvområdet, där de tre gruvorna kommer att ligga som ett pärlband efter varandra.
Frågan är hur lång process som väntar innan järnvägssatsningen kan vara verklighet?
- Det kan jag inte uttala mig om, men tankarna är redan aktualiserade, de känner till detta i Stockholm och Helsingfors, säger Bengt Niska.
Du räknar med ett positivt besked?
- Javisst. Det vore en oerhört märklig situation annars; en gruvdrift utan en järnväg, säger Bengt Niska.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om