Kaunis Iron tvingas stoppa sina lastbilar

Inga malmlastbilar rullar mellan Kaunisvaara och Pitkijärvi sedan den nya urspårningen. Kaunis Iron lyckades överträffa sina förväntningar förra gången men nu var det tvärstopp. "Vi rymmer helt enkelt inget mer i terminalen", säger Nils-Johan Haraldsson.

Arbetet med att röja upp efter den senaste urspårningen pågår just nu.

Arbetet med att röja upp efter den senaste urspårningen pågår just nu.

Foto: Trafikverket

Pajala2024-02-27 16:28

När malmtåget spårade ur före jul satte Kaunis Iron genast igång att bygga ut lagret i Pitkijärvi. Målet då var att klara sig till 31 januari. Men nya prognoser avlöste varandra och när trafiken släpptes på 20 februari hade gruvbolaget överträffat sina egna förväntningar.

– Vi hade klarat att lagra upp till 20 februari. Men då var det sprängfullt i Pitkijärvi, säger logistikchef Nils-Johan Haraldsson.

Kaunis Iron hade sedan dubbelotur. Ett godståg spårade ur i Narvik precis innan Pajalabolagets terminal i den norska hamnen. Stoppet blev kortvarigt men tågen gick inte att köra under ett dygn. Lördag 24 februari inträffade ännu en urspårning. Även denna i närheten av Vassijaure om än inte på samma plats. För både LKAB och Kaunis iron samt övrig godstrafik är stoppet ett dråpslag. För de senare innebär det att malmlastbilarna inte längre kan rulla.

– Nu rymmer vi helt enkelt inte mer i Pitkijärvi. Vi håller igång gruvan och anrikningsverket. Det vi gör nu är att försöka hitta andra lagringsplatser, säger Nils-Johan Haraldsson.

Han säger att de jobbar utifrån ett par alternativ och att det kan dröja ett par dagar innan de har något klart. Ett nytt lager byggs även i Kaunisvaara som kommer att bli klart de närmaste veckorna. 

– Det kommer att bli väldigt mycket dyrare att ha en lagerplats som inte är ansluten till järnvägsterminalen.

Bolaget behöver även ansöka om en tillfällig dispens att framföra de 90 ton tunga lastbilsekipagen på andra sträckor än exakt mellan Kaunisvaara och Pitkijärvi. Nils-Johan Haraldsson säger att de har en god dialog med Trafikverket om den saken. Klart är också att ju längre stoppet pågår desto dyrare blir det för bolaget.

– Just nu har vi kunnat sysselsätta lastbilschaufförerna med andra uppgifter. Som vid första urspårningen var första dagen inte jättedyr för oss men ju längre tiden går desto dyrare blir det, säger Haraldsson.

Kostnader uppstår i och med att järnsligen kan behöva dubbel- eller trippelhanteras.

– Ansträngningen blir större ju längre tiden går.

Nils-Johan Haraldsson hade uppgifter om att en sträcka på mellan 2 och 6 kilometer kan ha skadats. Under tisdagen kom uppgifter från Statens Haverikommission att det verkade vara närmare 2 kilometer som påverkats.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!