"Järnväg är det bästa alternativet"
Ingen järnväg betyder också inget pelletsverk på svensk sida.- Vi hoppas givetvis på ett positivt besked om järnväg som är det absolut bästa alternativet, säger Niclas Dahlström, informationsansvarig vid Northland Resources.
En järnväg över dessa vidder vid Kaunisvaara är önskvärd. Här syns även provbrytningen vid Stora Sahavaara. FOTO: MAGNUS PEHRSSON
Foto: Magnus Pehrsson
Pipeline eller järnväg?
Största osäkerheten rör infrastrukturen som är mycket viktig. Pumpledning är ett alternativ som företaget rår över och därför utreder de också den möjligheten.
- I så fall kommer järnslig att pumpas i en rörledning med hjälp av vatten över till Äkäsjoensuu på finska sidan, säger Niclas Dahlström.
Men helst av allt önskar sig företaget en järnvägsförbindelse eftersom pumpledningen inte kan transportera pellets.
- Det innebär ju att ett pelletsverk inte kan ligga i Pajala, säger Niclas Dahlström som hoppas på besked angående järnvägen.
- Vi behöver ha ett besked inom ett halvår, men ju snabbare desto bättre.
Om det blir järnväg så blir det ingen pumpledning. En järnväg skulle också minska företagets kostnader rejält.
n n När det gäller kostnaderna för järnvägen så beräknas den kosta cirka 800 miljoner kronor. I gårdagens NSD smög det sig in några nollor för mycket, vilket vi beklagar.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!