På kalhygget, cirka en kilometer norr om skogen, har en stor grävskopa på 90 ton börjat gräva bort moränen för att komma åt berget som ligger ett antal meter under backen.
Moränen och jorden lastas på dumpers som lägger upp massorna en bit bort.
- Just nu är den nya infartsvägen prio ett. Vi kommer ta berget här under och krossa materialet till för att användas till vägbygget bland annat. Men också till att valla in myren. Bara bergtäkten är nio hektar stor, säger byggledaren Fredrik Hjälmsson.
En bit bort har den nya servicevägen som ska anslutas till väg 99 norr om Kaunisvaara börjat byggas. Den blir 1,5 kilometer lång och 13 meter bred.
Den 1 april ska servicevägen vara farbar. Så småningom kommer den asfalteras.
Isvägar
Parallellt görs isvägar ute på Tapulivuoma som ska göra det möjligt att komma ut med grävmaskiner som ska dika ut myren.
- Det blir cirka elva kilometer isvägar, säger Fredrik Hjälmsson.
Curt Olsson är byggledare för Peab som fått första entreprenaden. Han liksom Fredrik Hjälmsson frapperas över hur stort det här projektet är. Bara i det här läget ska 125 000 kubikmeter sprängmassor, 90 000 rösberg och lika mycket morän och jord förflyttas.
Mest maskinarbete än så länge
Det dröjer dock ännu ett tag innan den riktiga byggrushen kommer igång.
- Men det kommer nya människor undan för undan, säger Curt Olsson.
I det här läget är det ändå maskinerna som gör jobben.
- Vi har dock anställt en person i dagarna genom arbetsförmedlingen i Pajala, säger Olsson.
Både Hjälmsson och Olsson har fått tag i boende. Det lär säkert bli svårare för dem som kommer senare.