Företagare varnar för livsfarlig kurva

PAJALA. I torsdags halkade en man och bröt benet utanför Pajala resebyrå och hade inte personalen lyckats få in honom i värmen hade han förmodligen frusit ihjäl i den 26-gradiga kylan.- Fruktansvärt bedrövligt. Det måste vara något fel i kommunikationerna på SOS när vi får vänta på hjälp i en timme, säger Anna Waara-Kalla och Viola Ström som arbetar på turistbyrån.

Fotograf:

Fotograf:

Foto:

Pajala2007-01-13 00:00
Mannen som är från södra Sverige kom in på resebyrån just före 17-tiden i egenskap av försäljare. När han en kort stund därefter skulle gå ut till bilen för att hämta några broschyrer så råkade han halka. Det gick så illa att han bröt benet och blev liggande på marken.

- Vi ringde 112 och de sade att de omgående skulle skicka en ambulans, säger Anna Waara-Kalla.

Ingen ambulans

Under tiden fick hon och kollegan Viola Ström hjälp av en kille. De försökte hålla mannen varm genom att lägga på honom täcken.

Tiden gick men ingen ambulans dök upp.

- När det hade gått en kvart var vi tvungna agera. Vi sprang och hämtade två killar som fanns i närheten som hjälpte oss att försiktigt bära in mannen i värmen. Efter cirka 20 minuter ringde jag 112 på nytt och fick svaret att ambulansen var på väg. Jag ringde även sjukstugan som bara är fem minuter bort men joursköterskan visste ingenting. Hon visste bara att ambulansen var på vägen någonstans mellan Gällivare och Pajala, säger Anna Waara-Kalla.

Det gick ytterligare en tid men ingen hjälp dök upp.

- Då ringer jag 112 på nytt och då säger tjejen "har den inte kommit än, den är på väg". Jag ringer sjukstugan igen men där är svaret detsamma som tidigare.

Rejält arga

Frustrationen tilltar ytterligare när ingenting händer och Waara-Kalla ringer 112 för fjärde gången.

- Nu är vi rejält förbannade och jag säger till hon som svarar att "nu lägger jag inte på luren förrän ni skickat hit någon ambulans, bårbil eller liknande. Till sist kom det en taxi med bår och då var klockan 18. Det tog alltså en timme trots att detta händer i tätorten, fem minuter från vårdcentralen, säger Anna Waara-Kalla.

Hon undrar hur det gått om mannen exempelvis hade drabbats av hjärtinfarkt eller liknande.

- Det som vi reagerar mest på är att kommunikationen mellan SOS, vårdcentralen och taxi inte verkar fungera.

Erkänner fel

På SOS alarm erkänner de att det begåtts ett misstag.

- När larmet kom var ambulansen i Gällivare medan vi trodde att den var tillgänglig. Ambulanserna är nämligen försedda med ett knappsystem som visar om de är disponibla och så vidare och i det här fallet har det blivit fel i knapptryckningen, säger Leif Markström, platschef vid SOS alarm i Luleå.

Han fortsätter:

- När vi fick läget klart för oss så skickade vi dit en taxi med bår men de har en omställningstid för att göra i ordning bilen. Vi kan ju heller inte trolla, det finns bara en ambulans tillgänglig i Pajala.

De fick ju fel information och det upplevdes väldigt frustrerande. Kommentar?

- Tyvärr, så kan det bli. På 30 000 ambulansutryckningar per år kan det bli misstag i bland.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om