- Vi har bland annat fått vänta på teknisk utrustning, säger Jukka Niskala.
Under tiden som flyget mellan Pajala och Luleå legat nere har passagerarna fått åka taxi.
- Vi har försökt att inte ha bokningssystemet i gång, säger Jukka Niskala som uppskattar att ett 50-tal personer erbjudits taxi.
LANDNINGSBANAN
När det gäller förlängningen av landnings- och startbanan så ligger man , enligt Jukka Niskala, lite före tidsplanen. Breddningen längs den gamla banan är klar, liksom förlängningen västerut. Och i måndags påbörjades asfalteringen österut.- Invigningen blir den 29 november med 150 inbjudna gäster, berättar Jukka Niskala.
Bland dem som redan tackat ja är landshövding Per-Ola
Eriksson.
I och med utbyggnaden blir banan 2 300 meter lång och 45 meter bred och då är det fritt fram att ta ner större plan av chartertyp.
CHARTERTURISM
- Det rör sig om plan som tar upp till 250 passagerare. Här är jag mycket optimistisk, vi förhandlar med ett 20-tal stora operatörer och skulle bara en av dessa nappa så innebär det ett 50-tal starter och landningar under en säsong. Jag är ganska säker på att vi ska kunna presentera minst en operatör under kommande säsong, säger Jukka Niskala.Till denna trafik behövs ytterligare terminalutrymme och därför kommer moduler som fungerat som skola i Muodoslompolo, att flyttas till Pajala.
- De är på 500 kvadratmeter och ska bli utrikesterminal. Plattan börjar gjutas i nästa vecka, säger Jukka Niskala.
Han berättar också att han just kommit från ett möte i Ylläs, den stora finska turistorten cirka fem mil från Pajala, och att det där ska göras stora investeringar de närmaste åren.
satsar SEX MILJARDER
- Fram till 2015 ska det satsas 650 miljoner euro, motsvarande cirka sex miljarder kronor. Man tror inte det är sant. Vi hoppas kunna dra nytta av det även i Pajala.Förutsättningarna finns nu när flygplatsen har byggts ut.