Incidenten inträffade den 13 februari och har rapporterats som ett allvarligt tillbud.
Vädret var mulet, och vinden var svag med lätt snödrev över banan. SHK skriver att förhållandena får räknas som normala.
I planet befann sig förutom de två piloterna även 13 passagerare.
Flygplanet, en BAe Jetstream 31 från det estländska bolaget AS Avies, körde i 200 meter, delvis med både noshjulet och höger huvudhjul, utanför bankantljusen innan piloten lyckades styra upp planet på den plogade asfaltbanan igen.
Flygplanet passerade två av bankantljusen med höger huvudhjul på utsidan av dessa, och ett tredje där höger huvudhjul befann sig mellan asfaltbanan och bankantljuset. Inga banljus skadades och inga skador noterades heller på planet. Att planet "missade" samtliga bankantljus får sannolikt tillskrivas tursamma omständigheter, skriver SHK.
Enligt SHK är risken stor att piloten tappat kontrollen över flygplanet om hjulen träffat någon snöfall, eller om hjulen träffat ett banljus och drabbats av punktering. Pilotens miss har troligen orsakats av synfel på grund av snödrev och att piloten möjligen bländats.
Enligt flygplanets manual ska en undersökning göras av behörig tekniker efter hård eller onormal landning. Detta gjordes aldrig, utan flygplanet var i tjänst dagen efter.
Först när piloterna kom till flygplatsen rapporterade man att det inträffat en incident. Personalen på flygplatsen glömde bort att göra en anmälan, och det dröjde till april innan tillbudet, efter påstötning, anmäldes till Transportstyrelsen.
Detta innebar att bandinspelningar inte fanns kvar.
Under utredningens gång har Statens haverikommission rekommenderat Transportstyrelsen och det estniska motsvarigheten till myndigheten att se över flygbolagets rutiner, med anledning av de brister i säkerhetsrutinerna som man funnit hos bolaget i samband med denna incident och även en ytterligare incident.
Detta har också gjorts, och SHK konstaterar att någon ytterligare åtgärd inte behövs.