Ett steg närmare järnväg till gruvor

Banverket inleder en förstudie om att bygga en ny järnväg till gruvorna i Pajala. Och det ska gå snabbt, en järnväg bör stå klar under 2013.- Det är vår målsättning att stå upp mot det kravet, säger Banverkets projektledare Magnus Nilsson.

PAJALA2009-05-16 06:00
I förstudien ska Banverket utreda förutsättningarna för en ny järnväg från en gemensam lastplats för gruvorna. Banan är tänkt att dras österut fram till den befintliga järnvägen vid Kolari på Muonio älvs östra sida i Finland. Därifrån ska transporterna gå på det finska järnvägsnätet till hamnen i Kemi för utskeppning.
Spännande
- Behovet gör att tidsplanen blir väldigt tajt. Den normala tiden för ett sånt här projekt är tio år. Därför kommer vi undersöka om det går att arbeta delvis parallellt med de olika stegen i planeringen. Det kommer bli otroligt spännande, detta är ett unikt projekt där finska banverket också är med. Dessutom kommer det bli finsk spårbredd, säger Magnus Nilsson.
Arbetet har redan startat.
- Vi håller på jobba fram en organisation för förstudien, säger Nilsson.
Hur mycket järnvägen kommer kosta är det ännu ingen som vet.
- Det är en uppgift som ingår förstudien, säger Magnus Nilsson.
Vad händer närmast?
- Vi har fullt upp med samrådshandlingarna, vilka vi hoppas hinna hålla innan sommaren.
Kostnadseffektivt
Från gruvbolaget Northland Resources sida gläds man över beslutet.
- Effektiva transporter är oerhört viktigt och i det här fallet är järnväg överlägset allt annat. Dels är det kostnadseffektivt och dels är det miljömässigt bäst, säger Niclas Dahlström, informationsansvarig.
Inte bara järnväg
Han är också tillfreds med att Banverkets påskyndar processen.
- Det är många processer i det här projektet som har en tajt tidspress. Men hittills har vi lyckats hålla det vi föresatt oss.
Niclas Dahlström poängterar också att infrastruktur inte bara är järnväg.
- Här ingår också el och bilvägar, bland annat.
Kommunalrådet Bengt Niska är mycket glad över beskedet.
"Kalle kanon"
- Detta är "Kalle kanon". Och ytterligare ett steg mot målet. Jag gratulerar Banverket som gjort en fantastisk planering och förstår värdet av denna industrialisering. Beslutet innebär också att vi måste gå från diskussion och planering till handling.
Vad betyder det?
- Att nu måste ett lagarbete igång med alla inblandade parter. Nu kan det framtida Pajala börja formas.
Förstudien samfinansieras av Banverket, RHK (det finska Banverket) och Northland Resources.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om