Det var strax innan jul som en fullastad malmbil krockade med en buss i byn Junosuando. Malmbilens förare ska enligt gruvföretaget ha väjt ned i diket och på så sätt undvikit en allvarligaste utgång. Inga personer skadades. Men i samband med olyckan uppdagades det att lastbilens släp hade körförbud. Kaunis Iron bötfälldes.
– Släpvagnen var besiktad och därefter åtgärdad på verkstad, men "tvåorna" var inte släckta. Det har blivit en miss där, sa Nils-Johan Haraldsson, logistikchef vid Kaunis Iron.
Nu har det dock visat sig att den ”missen” inte är den enda.
–Vid en genomgång som gjordes direkt efter olyckan visade sig ytterligare två vagnar vara belagda med körförbud. I de två fallen var det vägskatten som missats, säger Maria Törmä Lindmark.
Anledningen här var enligt henne att fakturorna på skatten kommit bort. Hur det gått till vet hon inte.
– Men första åtgärden var att be Transportstyrelsen om e-fakturor. Beskedet var att sådana inte skickas till företag. Så nu ska vi följa upp manuellt så vi får fakturorna för respektive registreringsnummer.
I dag har företaget enligt henne inte några oskattade fordon.
Hur allvarligt ser du på att fordonen inte varit skattade?
– Jag anser att det är jätteallvarligt. Det ska inte hända, säger Maria Törmä Lindmark.
Samtidigt kommer kritik från chaufförshåll kring säkerhetstänket. När positionsljus och andra mindre fel uppstår i de 90 ton tunga malmbilsekipagen anses det ta för lång tid innan lagning. En chaufför pekar också i ett mejl på att den stora så kallade matarkabeln, som innehåller alla elkablar, har gått av på de senast levererade Volvo-lastbilarna. Något som ska leda till att all el slås ut. ”så här långt är det tre bilar som har gått av vägen redan pga det felet. Man låter alltså bilarna lämna gården med risk för chaufförernas och medtrafikanters liv istället för att ta in bilarna och åtgärda felet”, skriver chauffören.
Kring matarkabeln säger Maria Törmä Lindmark att ingen bil har ”gått av vägen”, men hänvisar i övrigt till Wist Last & Buss. Hon bekräftar däremot att snabbare åtgärder kring mindre fel efterfrågas av chaufförerna.
– Men där har vi ett avtal med Wist Last & Buss som vi hyr fordonen av. Enligt avtalet ska de se till att en viss del av fordonen ska vara körbara och så länge de följer det har vi svårt kräva något mer.
Hon anser inte att trafiksäkerheten blir lidande av att reparationer inte görs snabbare.
När det gäller matarkabeln säger Wists servicemarknadschef Norr, Petrus Kohkoinen, att problemen åtgärdades i samtliga bilar redan ”dagen efter att företaget fick nys om en incident”.
– Alla ledigheter drogs in och alla mekaniker kallades in dagen före julafton. Ett 30-tal bilar åtgärdades sedan under ett dygn då det var kallt och alla bilar stod, säger Roger Wanhatalo, platschef för Wist i Pajala.
Om väntetiden för enstaka, mindre reparationer säger han att chaufförerna har ett felrapporteringssystem och att åtgärder görs så fort felen har rapporterats in och möjlighet finns. Service sker enligt ett schema i avtalet med gruvföretaget:
– Sedan är ju chaufförerna 130 stycken och tycker nog olika kring om felen åtgärdas snabbt eller långsamt, säger Roger Wanhatalo.