De vill effektivisera transporten i Pajala

Drivmedelsutsläppen från Sveriges inrikestransporter ska minska med 70 procent fram till 2030 – det är ett av regeringens klimatmål.Arjeplog och Pajalas kommuner deltar just nu i ett pilotprojekt som ska dra ned på klimatutsläppen.

Ulrica Hammarström, kommunalråd.

Ulrica Hammarström, kommunalråd.

Foto: Herman Öberg

Pajala2019-10-28 15:50

En helt vanlig dag kan fem tomma lastbilar från olika bolag gå mellan Pajala och Muonio.

Nu har Pajala kommun inlett ett samarbete med Nationell Ombudsplattform och Region Norrbotten för att skapa förutsättningar för ett effektivt informationsutbyte inom paket- och logistiktjänster.

För att leveranserna ska kunna samordnas har en första workshop hållits i Pajala med företagare och kommun. En lösning som diskuteras är att Pajala kan fungera som nav och att alla leveranser ska samlas där för vidare distribution ut i kommunen.

– I dagsläget kör många av speditörerna samma dag. De kör stora lastbilar och i stort sett efter varandra, de är inte alltid fullastade. Så istället för att köra tre halvfulla, så kanske vi kan köra en lastbil som är fullastad. Där har man en ganska stor ekonomisk men även miljömässig vinning, säger Pajalas kommunalråd, Ulrica Hammarström.

Just nu håller man på att titta på möjligheten för lokala hubbar i kommunen, där Pajala fungerar som ett nav.

– Det innebär att man plockar in gods från olika transporter och en lokal transportör kör sista biten. Dels har de en annan lokalkännedom och dels en samverkansmöjlighet för leveranserna. Tidsmässigt innebär det att lokalborna kommer få fler leveranser i veckan än vad de får i dag, samtidigt är det miljömässigt eftersom att det inte körs lika många bilar. Vi ser en stor samverkansmöjlighet och tittar på andra typer av lösningar också.

Exempelvis kan nya typer av paketterminaler bli aktuellt.

– Då kan du knappa in smset på terminalen där du hämtar ditt paket. Du behöver inte ta hänsyn till öppettider i en lanthandel eller mataffär och terminalerna kan man placera på flera platser i kommunen, resonerar Hammarström.

Hur långt har ni kommit i projektet?

– Vi är i projekteringsfas fortfarande. Det vi håller på med ska resultera i någon typ av upphandlingsunderlag. Arjeplog har en lite annan vinkling på deras projekt, de har börjat titta på bildande av bolag och om de ska gå den vägen. Vi går ungefär åt samma håll men i lite olika takt och vägar. Till slut kan man se vad som är den fungerande processen.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!