Bygg järnvägen - den kostar snuspengar

- Tidigarelägg infrastruktursatsningarna, däribland bygget av den 15 kilometer långa järnvägssträckan mellan Kaunisvaara och den finska sidan.Det sade Tomas Eneroth (S), vice ordförande i Näringsutskottet när han besökte Pajala och gruvområdet i går.

Krister Örnfjäder, Tomas Eneroth, Karin Åström och Bengt Niska hoppas och tror att det inte ska stanna vid att bara plocka upp borrprover från markerna kring Kaunisvaara.FOTO: Kurt-Lennart Sundqvist

Krister Örnfjäder, Tomas Eneroth, Karin Åström och Bengt Niska hoppas och tror att det inte ska stanna vid att bara plocka upp borrprover från markerna kring Kaunisvaara.FOTO: Kurt-Lennart Sundqvist

Foto: Kurt-Lennart Sundqvist

PAJALA2009-03-10 06:00
Politiker från både regering och opposition besöker Pajala med jämna mellanrum och pratar sig varma för den kommande gruvbrytningen. Men det räcker inte med att bara prata, den planerade gruvverksamheten kräver att en järnväg börjar projekteras med det snaraste.
Avsätt mer pengar
- Vi vill både avsätta mera pengar och agera snabbare när det gäller infrastruktursatsningar, vilket är en av de viktigaste satsningarna i närtid, sa Tomas Eneroth som tycker att nuvarande regering agerar alldeles för långsamt.
- Regeringen verkar ha glömt bort att Sverige är en industrination som lever på export. Därför gäller det att vidta åtgärder och mycket avgörande för Sverige är utvecklingen i Pajala och Malmfälten. Här måste staten visa stort engagemang för att hjälpa och stötta kommunerna.
När det gäller Pajala så sadeTomas Eneroth att kommunen behöver hjälp med infrastruktur, arbetskraft, bostäder plus med marknadsföring av kommunen.
- Det är saker som Pajala inte kan klara av själv. Vi som jobbar i riksdagen måste hjälpa till.
Han sade också att en annan fördel är att satsningar i Pajala inte är till för att behålla arbetstillfällen utan att skapa nya.
Konkurrerar
Med på rundturen var också riksdagskollegerna Karin Åström från Norrbotten och Krister Örnfjäder, hemmahörande i Västervik, den senare partiets talesman i infrastrukturfrågor.
Prioritera
- Det viktigaste är att man från länets sida prioriterar de satsningar som anses viktigast, sa Krister Örnfjäder.
På frågan om Norrbothniabanan och järnvägen till Kaunisvaara konkurrerar svarade Örnfjäder:
- Det är konkurrens om alla projekt, men det här uppfyller alla kriterier. Alternativet är lastbil, 20 bilar i timmen, och det rimmar väldigt illa med den miljöpolicy som riksdagen antagit. Och
ger man tillstånd till gruvbrytning så måste man ta konsekvenserna.
"Snuspengar"
Karin Åström menade att de 700 till 800 miljoner kronor som järnvägen beräknas kosta är "snuspengar" jämfört med andra stora infrastruktursatsningar.
Kommunalrådet Bengt Niska (S) passade på att berätta att så "tunga namn" som Sveriges Bergmästare uttalat sig i media och sagt att han är "bergsäker" på att det blir gruvbrytning i Pajala.
- Och landshövdingen har
sagt att han tycker att det här
är det mest spännande som händer.
- Och Bengt Niska har gett mig tusen goda skäl att bygga den 15 kilometer långa järnvägen, sade Tomas Eneroth.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om