Bro bjuder in till finskt gästarbete

Det blir en nordlig sträckning av järnvägen från Kaunisvaara till det finska järnvägsnätet. Det ger möjlighet till en kombinerad väg- och järnvägsbro över gränsälven och gästarbetande finsk arbetskraft.

Så här kommer det att se ut när malmtågen passerar riksväg 99 strax norr om Kaunisvaara.

Så här kommer det att se ut när malmtågen passerar riksväg 99 strax norr om Kaunisvaara.

Foto:

PAJALA2010-03-28 06:00
Det är Banverket som nu färdigställt förstudien av 15 kilometer malmbana som totalt beräknas kosta 750 miljoner kronor.
Förstudien förordar att järnvägen från gruvområdet i Kaunisvaara ska ta den genaste vägen över gränsen mot Äkäsjokisuu och inte den sydligare via Kolari.
Järnvägsutredning
- Funktion, kostnad och miljö gör alternativet via Äkäsjokisuu som mest fördelaktigt, säger Banverkets projektledare Magnus Nilsson.
Planeringen går nu vidare med järnvägsutredning där bland annat frågan kommer upp om vilken typ av bro som ska byggas över Muonio älv. Det är möjligt att bygga en kombinerad väg- och järnvägsbro.
I förstudien framhålls fördelarna med att järnvägsbron också byggs för landsvägstrafik. Då öppnas möjligheter för finska gruvarbetare att gästarbeta i Sverige, men fortfarande bo kvar i Finland.
Avsikten är att järnvägen ska stå klar 2013. Den finansieras av svenska staten tillsammans med gruvbolaget Northland Resources. Finska trafikverket bygger nytt och upprustar på den finska sidan gränsen. Totalkostnaden på båda sidor gränsen beräknas till 750 miljoner kronor.
En förutsättning för att projektet ska förverkligas är att den svenska regeringen ger plats för investeringen i den nationella planen för transportsystemet 2010-2021, som fastställs i vår.
Finsk spårvidd
Denna nya malmbana blir unik för Sverige och kan liknas vid det finska järnvägssystemets blindtarm. Järnvägen får nämligen finsk spårvidd, som är den ursprungliga ryska spårvidden på 1 524 millimeter.
Nu tillämpar Ryssland 1 520 millimeter, men finska tåg kan obehindrat rulla in över ryska gränsen.
Svensk normalspårvidd är 1 435 millimeter i likhet med huvuddelen av Europa, Nordamerika, Kina, Australien och Mellanöstern.
Gruvföretaget har skissat på sex 8 000-tonståg varje dygn och det innebär en transportkapacitet på tio miljoner ton per år.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om