Som NSD tidigare berättat under dagen har det estniska flygbolaget Avies, som trafikerar sträckan Pajala–Luleå lagt ner verksamheten på Pajala flygplats.
Den gånga veckan har alla avgångar ställts in – och ingen verkar veta varför.
Inte ens flygplatschefen I Pajala, ArnfinnBönå, har fått några klara besked.
Samma sak gäller Håkan Jacobsson, utredare av transportsystem på Trafikverket.
Jacobsson väntar fortfarande på att få något slags svar eller besked från Avies ledning i Estland.
– Jag fick ett mejl från Avies i Sverige som förklarade att de inte hade tillräckligt med uppgifter för att ta det med mig. Men de sa att Avies i Estland skulle höra av sig till mig nu under dagen. Det hoppas jag att de gör. Men än så länge har jag inte hört något, säger Jacobsson.
Men när NSD når Jacobsson strax efter klockan 16 på fredagen har han precis fått kontakt med Avies.
"Kort svar. Det plan som brukar trafikera på Luleå–Pajala är i Tallinn för reparation/underhåll. Detta plan eller ett nytt skall vara på plats på måndag i Pajala", skriver han i ett mejl.
Enligt Jacobsson är Avies trafikstörningar till och från Pajala ingen större nyhet.
Trafikstörningarna har inneburit brott mot gällande avtal mellan bolaget och Trafikverket.
– De har redan fått ett vitesföreläggande för perioden oktober-december. De har brutit mot avtalet i januari och de håller på att bryta mot gällande avtal för februari också, förklarar Jacobsson och fortsätter:
– Det är svårt att spekulera i vad en flygoperatär har för problem. Det enkla kan vara att en kärra är på service, då blir någon linje som blir drabbad. Men jag vet inte om det är det som är fallet just här.
Har Avies problem med sina andra linjer i Sverige?
– Det har varit en del problem där också.
Dessutom har bolaget stora ekonomiska skulder till Pajala flygplats för bland annat gäller bränsle, landningsavgifter och utebliven hyra.
Drygt 400 000 kronor av dem har redan gått till Kronofogden.
Avies avtal med Trafikverket går ut senare i höst.
Men redan nu har man gjort klart med en ny operatör på sträckan Pajala–Luleå.
– Det är en operatör som heter Jonair med säte i Umeå som tar över trafiken från och med 25 oktober, berättar Jacobsson.
Rent hypotetiskt, om Avies inte klarar av att fullfölja avtalet. Vad händer då?
– Det är så pass hypotetiskt ännu att jag inte vill spekulera i det nu. Det beror mycket på på vilket sätt det sker. Får vi tre månaders förvarning, som det står i avtalet, är det en sak. Blir det en konkurs blir det en annan.. Men vi försöker i så fall naturligtvis få till en hy operatör, säger Jacobsson.
Kan det bli så att Jonair ta över trafiken tidigare?
– Vi har inte ens väkt den frågan ännu. Jag måste få svar från Avies först.
Under fredagseftermiddagen fick flygplatschefen ArnfinnBönå besked från Avies att de även ställer in fredagskvällens avgång.
– Det är det vi vet i nuläget. De skulle höra av sig senare i helgen och meddela vad som händer med turerna nästa vecka, säger han till NSD.