Var har svarträven tagit vägen?
När man går in på Övertorneå kommuns hemsida möts man av en ny grafisk design med den enkla texten "Övertorneå". På sociala medier marknadsför man sig nu med ett Ö med ett hjärta i mitten. Förvisso beskrivs svarträven som något skyggare än andra rävar – och den har dubbelt så stort revir som den röda räven. Men är den så skygg och är reviren så stora att den har försvunnit från Övertorneå kommun? Nej.
Svarträven pryder fortfarande Övertorneå kommuns officiella kommunvapen. Men för att marknadsföra kommunen använder man sig numer av en annan logga. Övertorneå kommuns nya medieutvecklare Marcus Stenberg har gjort en djupdykning i historien om den nya logotypen.
– Jag blev lite förvånad när du frågade. Men nu har jag grottat ner mig i frågan. 2011 gav kommunstyrelsen i uppdrag att ta fram en grafisk manual för att beskriva hur vi ska använda våra logotyper och kommunicera grafiskt. Det var tydligen rörigt innan med olika logotyper och typsnitt. Manualen togs fram 2017 av en lokal designer Sandra Lehto som nu har startat Swandesign. En del av den här grafiska manualen är den här platslogotypen med hjärtat i bokstaven.
Men svarträven ska inte ersättas?
– Nej, kommunvapnet finns på kommunens alla blanketter, fakturor, protokoll och sådant. Den här platslogotypen ska vara komplettera till annat för att på ett mer lekfullt sätt presentera kommunen skulle man kunna säga.
Marcus Stenberg förklarar att platslogotypen inte bara är till för kommunen, utan att lokala företagen också kan använda den – för att ha en gemensam logga att marknadsföra Övertorneå med.
Redan 2017 fattades alltså ett beslut i kommunstyrelsen och kommunen har betalat 68 750 kronor för grafiska manualen. Nu har man börjat profilera sig med nya grafiken.