Granskningen som Skolinspektionen gör riktas mot ett urval av gymnasieskolor som statistiskt visat ihĂ„llande avvikelser i betygssĂ€ttningen i förhĂ„llande till resultat pĂ„ nationella prov mellan lĂ€sĂ„ren 2014/15 och 2018/19. Det Ă€r 30 skolor som granskats, GrĂ€nsĂ€lvsgymnasiet i ĂvertorneĂ„ Ă€r en av dem som fĂ„r kritik.
âSkolinspektionen bedömer att rektorn i lĂ„g utstrĂ€ckning ser till att relevanta och vĂ€l förankrade insatser genomförs för att minska omotiverade avvikelser i betygenâ, stĂ„r det bland annat i beslutet.
Skolinspektionen har ocksÄ gjort bedömningen att rektorn i lÄg utstrÀckning kan förklara vad som pÄverkar och orsakar de lÄngvariga avvikelserna i betygen.
Men Martin Ăstling som Ă€r rektor vid GrĂ€nsĂ€lvsgymnasiet har en teori kring varför elevernas kursbetyg kan vara högre Ă€n betygen pĂ„ de nationella proven.
â Vi Ă€r en mindre enhet och vi sĂ€tter in vĂ€ldigt mycket stöd, sĂ€ger han.
â I mĂ„nga kurser och just de hĂ€r som granskats Ă€r de ofta tre vuxna i klassrummet vilket gör att eleverna verkligen blir sedda och kan verkligen fĂ„ mycket hjĂ€lp.
Rektorn menar att de kan fÄnga upp elever som behöver stöd.
â Det kan hĂ€nda att du gjort ett nationellt prov med ett visst resultat men sedan Ă€r det flera mĂ„nader till kursen Ă€r slut och betyget sĂ€tts, dĂ„ kan de ju ha höjt sig.
Enligt skolinspektionen behöver utvecklingsarbete inledas pÄ skolan. Det handlar bland annat om att rektorn behöver identifiera och införa relevanta insatser utifrÄn en fördjupad analys av avvikelser i betygssÀttningen.
Martin Ăstling sĂ€ger att skolan tar till sig av kritiken och har inlett ett utvecklingsarbete.
â Vi har börjat med att lĂ€rarna sambedömer mer med varandra, vi jĂ€mför oss ocksĂ„ med riket och likvĂ€rdiga skolor, sĂ€ger han och fortsĂ€tter:
â Vi analyserar skillnaden mellan provresultat och kursbetyg för att se vad det kan bero pĂ„.
Skolinspektionen har inte gjort nÄgon bedömning kring huruvida skolan i slutÀnden satt ett rÀttvist betyg eller inte, utan bara att det finns skillnader mellan kursbetyg och resultat pÄ nationella prov. Enligt rektorn ska eleverna vid GrÀnsÀlvsgymnasiet inte behöva vara oroliga för att ha fÄtt ett felaktigt betyg.
â Det behöver de absolut inte vara. PĂ„ vĂ„r skola har vi en vĂ€ldigt hög andel legitimerade lĂ€rare.