Rolf Mattila, som har drivit ett antal företag under åren, startade jaktbutiken för sex år sedan.
– RM jakt är mitt skötebarn. Det är startat hemma hos mig i källaren 2016. Det gick ganska fort att växla upp och vi insåg att vi måste ha en butikslokal, säger han.
2017 öppnade butiken i Övertorneå där den fortfarande finns i dag.
– Det fanns en enorm beslutsamhet bakom det. Jag tänkte att jag ska lyckas med en jaktbutik i Övertorneå, fast en del har trott att det inte går. Det är en liten ort. Många tänker att man jagar ju bara i september, man kan inte ha en sådan butik i Övertorneå som har 4 000 invånare, men jag hade en drivkraft och vilja att visa att det gick. Vi har haft en 20-procentig tillväxt varje år.
Först hade han inte tänkt sig en fysisk butik.
– Från början hade jag inte en tanke på det. Det var nätet som var drivkraften. E-handeln var i gång sedan dag ett och står i dag för över 70 procent av försäljningen.
Det går bra för företaget som sysselsätter fyra personer lokalt och ett antal underentreprenörer där den lokala kompetensen saknas.
– Vi är på god väg att dubblera omsättningen. Vi har ett orderflöde som överstiger lokalens kapacitet. Tack vare digitaliseringen och e-handeln så kan vi ha en butik i glesbygden, säger Rolf Mattila.
Hittills har lokalen fungerat som både butik och lager. Det innebär mycket arbete, berättar han.
– Alla stora kartonger som kommer från leverantörer måste vi packa upp för att göra det snyggt i butiken och för att göra produkterna säljbara. Det kostar tid och pengar.
RM jakt har kunder i Sverige, Danmark och Finland. Många artikelnummer säljs inte i butik, men har ändå en plats där eftersom de inte har kunnat förvara dem någon annanstans. Nu ska ett 200 kvadratmeter stort handelslager byggas. Tanken är att allting ska bli mer effektivt, berättar han.
– E-handelslagret ska ligga i anslutning till butiken, varifrån de kan fylla på med produkter på hyllorna i butiken.
Projekteringen pågår och finansiering ska lösas. Första spadtaget ska tas nästa vår, om allting går enligt planerna.
– Det ska inte vara ett förhastat bygge som inte är väl genomtänkt. Vi ska ha en butiksarkitekt som ritar lagret invändigt till oss så vi får ett optimalt flöde, säger han och fortsätter:
– Vi siktar bara högt och framåt. Vi ska vara den finaste och mest välsorterade jaktbutiken, också för den lokala besökaren. Webbshoppen är också viktig och ska vara en bra köpupplevelse för kunderna. Det måste vara ett naturligt flöde också där så de hittar vad de söker. Det är viktigt att gruppera varorna på rätt sätt inom rätt huvudgrupper till våra tilltänkta kunder.
E-handeln är framtiden, speciellt i glesbygden, menar han.
– Det är samma tendens i hela Norrbotten. Vi måste göra oss tillgängliga på det digitala. Vår digitalisering gör oss mer intressanta, både nationellt och internationellt, men också lokalt och regionalt. Skulle vi bara ha en fysisk jaktbutik i Övertorneå så skulle vi ha tre olika modeller på ryggsäckar för att vistas ute i naturen, men nu när vi har kunder i nästan hela Skandinavien så kan vi ha 25 olika modeller på ryggsäckar. Vi har tillgång till 400 000 jägare i stället för Övertorneås 500-600 jägare, säger Rolf Mattila.