I oktober berättade entreprenören Max Hensler att han saknar en vision från kommunen. Han var rädd för att besöksnäringen inte tas på allvar.
– Jag frågade: Vad är era värderingar? Och svaret jag fick var att de inte har några, sade Hensler.
– Och pengar. Inga pengar i budgeten är öronmärkta för turism. Och då är det här ändå den störst växande marknaden i Sverige.
Kommunen har svarat på kritiken. I december hade man en två dagar lång workshop med entreprenörer, politiker och tjänstemän på plats för att ta fram vilka som är viktiga värden för Övertorneå, som man ska trycka på för att locka till turism.
Man kom fram till att Övertorneås kultur och natur är det man ska trycka på när man sprider bilden av Övertorneå.
"Vi har en rik kultur som synliggörs genom till exempel tornedalslåset, en kvast på dörren om vi inte är hemma, ett kulturarv med bland annat meänkieli och finska och kyrkorna med sin helt speciella historia", skriver Övertorneå kommun i ett pressmeddelande.
I januari har man ett nytt möte för att följa upp arbetet med besöksnäringen.
– Nu ska vi fortsätta det egna och gemensamma arbetet för ett ännu bättre Övertorneå för våra invånare, företag och gäster. Som både kommunalråd och rektor, kommer jag att kolla att alla gjort sin hemläxa till nästa möte i januari, säger kommunalrådet Tomas Mörtberg (C).