Nya bilen - ett enda stort rackel
Övertorneåbon Mika Salo köpte en splitterny Volvo för att slippa biltrubbel.Men det var just det han fick.- Den har i stort sett bara stått på verkstan, eller varit på väg dit, säger Salo.
Mika Salo är besviken - den nya bilen blev bara ett stort krångel.Foto: linda danhall
Foto:
- Det är en ansenlig summa, men jag ville ha en bil som var anpassad för nordiskt klimat och som hade fått bra rekommendationer, säger Mika Salo.
Strax därefter började problemen.
Ingen värme
Salo berättar om diverse problem. Det största var dieselvärmaren.
- Den har inte fungerat under hela tiden. Är det kallare än 22 grader lägger den av och då blir det ingen värme i bilen. På Volvo har de försökt att reparera den i tre vintrar. De har bytt delar, bränsleledningar, kopplingar och tätat den, men ingenting funderar. Sammanlagt har jag kört mer än 5 000 mil mellan Övertorneå och verkstan i Kalix, det är helt otroligt.
Men han har inte fått någon ny.
- Trots att man efter tre försök har rätt till en ny.
Krävde återköp
Salo tröttnade och krävde företaget på ersättning eller att bilen köptes tillbaka.
Ett krav som företaget inte accepterade. I stället erbjöds 5000 kronor i ersättning och en gratis service.
- För en skitbil för nästan
400 000 kronor som inte fungerar är erbjudandet ingenting att ha, säger Salo.
Han bestämde sig för att vända sig till Allmänna reklamationsnämnden (ARN).
Men för att göra det krävs inte bara de dokument på service och garantilagningar som Salo har, det behövs en fullständig rapport på åtgärder och brister för att ARN ska kunna göra en rättvis bedömning.
- Jag har begärt handlingarna gång efter gång under ett år, men jag får dem aldrig. Senaste beskedet var att jag skulle ha dem före jul. Nu har jag slutat tro på Nordiska bil. De försöker bara att trötta ut köparen, i stället för att ta sitt ansvar. Av alla bilmärken finns det säkert måndagsexemplar, men då borde de bytas ut direkt. Jag anmälde till ARN, trots avsaknad av handlingar, och fick inte rätt då underlaget var bristfälligt. Nu ska handlingarna kompletteras men Nordiska bil försöker bara få tiden att gå, säger Salo.
Saken är klar
Den ytterst kundansvarige på Nordiska bil i Luleå, Tom Högling, har inte gått att nå för en kommentar. Men verkmästaren i Kalix, Tommy Mörk, säger att bilaffären är utagerad.
- Saken är ordnad genom ARN och vi fick rätt. Handlingarna är en annan femma, allt är skickat till honom, säger Mörk.
Så snart Salo får sina handlingar kommer han att överklaga till ARN.
- Får jag inte handlingarna kontaktar jag advokat. Nu får det varanog, säger Salo.
Fakta
Felen
➤ Framvagnen har haft tre olika fel.
➤ Framstolen har reparerats sju gånger.
➤ Växelspaken lagad.
➤ Oljud i vindrutan krävde flera besök innan åtgärd.
➤ Lös kabelstam i dörren.
➤ Stereon drabbades av samma fel två gånger.
➤ Fläktmotorn gick sönder. Lagningen höll ett år.
➤ Bilbältet bytt.
➤ Vindrutetorkaren lagad.
➤ Ventillyftare trasig.
➤ Dieselvärmaren har aldrig fungerat korrekt.
Mika Salo och verkstadsprotokoll.
➤ Framvagnen har haft tre olika fel.
➤ Framstolen har reparerats sju gånger.
➤ Växelspaken lagad.
➤ Oljud i vindrutan krävde flera besök innan åtgärd.
➤ Lös kabelstam i dörren.
➤ Stereon drabbades av samma fel två gånger.
➤ Fläktmotorn gick sönder. Lagningen höll ett år.
➤ Bilbältet bytt.
➤ Vindrutetorkaren lagad.
➤ Ventillyftare trasig.
➤ Dieselvärmaren har aldrig fungerat korrekt.
Mika Salo och verkstadsprotokoll.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!