Lärarna om hur Övertorneå kunde bli bäst på skola igen

Övertorneå är för andra året i rad Sveriges bästa skolkommun, enligt Lärarförbundets ranking. Ett öppet samtalsklimat och att lära känna eleverna är några av grundstenarna bakom succén, tror lärare i kommunen.

Eleverna jublar! Övertorneå har av Lärarförbundet utsetts till Sveriges bästa skolkommun för andra året i rad.

Eleverna jublar! Övertorneå har av Lärarförbundet utsetts till Sveriges bästa skolkommun för andra året i rad.

Foto: Nellie Andersson

Övertorneå2021-11-21 19:00

I onsdags presenterade Lärarförbundet sin årliga lista "Bästa skolkommun". Liksom år 2020 tar Övertorneå kommun hem förstaplatsen.

– Vi har bra lärare, bra elever och bra skolmiljö, säger Lilly-Fe Roberts, som går i årskurs 6 på Svarträvens skola.

Undersökningen bygger på en jämförelse med tio olika kriterier. Övertorneå tillhör landets bästa skolkommuner, enligt Lärarförbundet, när det kommer till elevernas meritvärden i årskurs 9 och lärartätheten. Resurstilldelningen och andelen godkända elever är andra kategorier som ses som några av kommunens relativa styrkor som skolkommun.

Att lära känna eleverna tror läraren Sofie Rautila hör till det vinnande konceptet. 

– Vi har dem i tre år, så man hinner se den här utvecklingen och progressionen. Man lär känna och skapar det här bandet mellan elev, föräldrar, och lärare. Vi får en djupare kontakt och man vet exakt vad man ska prata om.

Lena Buska, mellanstadielärare, anser också att relationen med elever och föräldrar är en grund för att skolan ska fungera bra. 

– Det är där det börjar. Sedan att man har anpassningar, det har vi arbetat mycket med. Det är ju inte för att göra någonting lättare, utan mer kanske mallar och att man gör saker praktiskt.

Genom att lära känna eleverna och ha ett öppet samtalsklimat mellan lärare ser Sofie Rautila också att de tidigt hinner fånga upp elever som behöver hjälp och stöd.

– Vi hjälps åt med alla elever. Vi har nära till de olika skolorna och enheterna. Vi för en dialog. Är det något vi märker eller hör så pratar vi med varandra, säger hon.

– En sak som inte nämnts som jag tror är jätteviktig är kontinuitet. Det är bara att titta på åldern på lärarkåren. Vi behåller våra lärare. Det är samma lärare som finns där. Det blir en kontinuitet. Man vet hur rutinerna är och hur det fungerar. Det blir inga stora omkastningar, det är en fördel för eleverna, säger språkläraren Henry Barsk.

I år är sista gången som Övertorneå kommer att toppa Lärarförbundets årliga lista över bästa skolkommun. Efter 20 år kommer listan läggas ned. Det är däremot ingenting som Janne Mulari, biträdande rektor vid Svarträvens skola, menar kommer stoppa dem från att fortsätta utveckla skolan ytterligare.

– Jag tror att vi kommer fortsätta utveckla vår verksamhet precis som vi gjort, oavsett ranking.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!