Kommuner går samman för att locka holländare

I Holland lever holländarna trångt.Det gör man inte i Tornedalen och östra Norrbotten.Därför inleds nu en reklamkampanj för att locka holländare till den fria naturen och lugnet.- Vi har arbetskraftsbrist, säger Stig Kerttu, näringslivsuvtecklare.

"Det är viktigt att visa holländarna vad vi kan erbjuda", säger näringslivsutvecklare Stig Kerttu. Här i samspråk med Erik Hagenrud, Exportrådet. FOTO: Linda Danhall

"Det är viktigt att visa holländarna vad vi kan erbjuda", säger näringslivsutvecklare Stig Kerttu. Här i samspråk med Erik Hagenrud, Exportrådet. FOTO: Linda Danhall

Foto: Linda Danhall

ÖVERTORNEÅ2009-09-03 06:00
Trots hög arbetslöshet i Kalix, Överkalix, Haparanda, Övertorneå och Pajala ser kommunledningarna ett skriande behov av arbetskraftsinvandring.
Därför går de fem kommunerna nu samman för att locka holländare att bosätta sig i kommunerna och inte minst ta över företag som står inför ett generationsskifte.
Generationsväxling
- Vi står inför gigantiska utmaningar. Vi behöver ett befolkningstillskott och mång företag står inför en generationsväxling, säger Stig Kerttu, näringslivsutvecklare.
Under två dagar hålls
seminarium med namnet "Inflyttning och generationsväxling i företag från Nederländerna" i Övertorneå där de fem kommunerna, Almi företagspartner nord, CMG management AB och Exportrådet är representerade.
På programmet finns allt från kreativa möten till hur det är att invandra till Tornedalen.
Trångbodda i Holland
I Holland bor 447 personer inom varje kvadratkilometer. I Övertorneå bor det två personer och i hela Norrbotten bor 2,6 personer per kvadratkilometer.
130 000 holländare emigrerar varje år på grund av sin trångboddhet och
120 000 holländare har uppgett att de vill emigrera till Sverige.
- Locka dem hit och få dem att stanna. Vi har en unik natur, stora utrymmen, bra infrastuktur och tätt till flygplatser. Vi har stora förutsättningar att lyckas locka dem till oss, säger Sten -Anders Gustafsson, Almi.
Ett första steg mot att byta hemland är ofta att semestra i det nya landet.
Holland är den fjärde största besöksnationen
i Sverige och det är landsbygden som lockar, friheten och naturen.
- Sedan börjar det med arbete. Det måste finnas ett attraktivt jobberbjudande, säger Daniel Bergström, exportrådet.
Sticker i ögonen
CMG management AB:s Peter G Georgson berättar om ett holländskt par som han nyligen varit i kontakt med.
- De vill flytta hit snabbt.
Kan inte det här sticka
i ögonen på arbetslösa?
- Det finns säkert de som inte gillar det. Men vi behöver locka ytterligare invånare. Holländarna som emigrerar är kompetenta och ofta entreprenörer, säger Stig Kerttu.
Vad kommer marknads-föringen att kosta?
- Vi hoppas naturligtvis
på regionala kassor, så lite som möjligt ska tas från de lokala kassorna, säger Stig Kerttu.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om