Debatten het om bra eller dålig affär
- Otroligt klantigt skött, säger Ulf Zakariasson, fritidspolitiker.Kritiken handlar om bilaffären i Övertorneå.
- Jag har krävt att få besluten på leasing och på att avsluta affären med Strömbergs bil på papper. Men jag har inte fått ett enda papper, det finns inga beslut är svaret jag får. Hur är det möjligt att det inte finns ett beslut för en affär som kostar skattebetalarna flera miljoner kronor, säger Zakariasson.
Han är frågande till att den första omgången bara handlat om förfrågningar.
- Bilköpet av Wolksvagen från Strömbergs bil hade gått så långt att ett avtal. Jag har själv sett det.
Stoppad affär
Han säger också att kommunstyrelsens arbetsutskott blivit informerade om att affären inte kan stoppas, trots att det gjordes. Han är tveksam till behovet av tolv fyrhjulsdrivna bilar av större modell.
- Det innebär en fördubbling av driftskostnaderna jämfört med i dag. Kostnadsökningen motsvarar åtminstone två underskötersketjänster. Vilket slöseri med skattemedel, en parodi. Jag är uppriktigt orolig för vart Övertorneå är på väg. Det absolut billigaste hade varit att förlänga leasingen på befintliga bilar som gått cirka 10 000 mil, det är ingenting för en bil. Alternativt göra som tekniska enheten som köper sina bilar. Problemet är att pengarna då måste äskas från investeringsbudgeten och då krävs en motivering av behovet. Tolv bilar av det här slaget skulle vara svårt att motivera. Längst ut i obygden är det motiverat med tre fyrhjulsdrivna bilar.
Att behålla nuvarande bilar är, enligt socialchef Ann-Kristin Andersson, inte aktuellt:
- De har stora problem och nu går vissa bilar inte ens att köra då bromsarna isar igen.
Inte imponerad
Hon säger att politikernas prislapp på tre miljoner kronor för bilaffären är missvisande.
- Det kostar 1,7 miljoner kronor under en treårsperiod. Nu betalar vi 1,4 miljoner kronor och 100 000 kronor i övermilskostnad. Totalt blir det 200 000 kronor dyrare på tre år eller 5 500 kronor per bil och år med de nya bilarna. Vi har fått ett bra avtal.
Enligt Zakariasson kommer de nya bilarna att kräva omkring 30 procent mer bensin.
- Vi kör mindre än tidigare då vi har färre som har hemtjänst i kommunen, säger Andersson.
Zakariasson är inte imponerad av alla förklaringar från Övertorneå kommun.
- Med siffror kan man visa vad man vill. Allt handlar om efterhandskonstruktioner för att försöka dölja felaktigheter i affären, det är skrämmande.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!