Bibliotek i Norrbotten varnar nu för en ny bedrägerimetod som först dök upp i Stockholm.
Bedragaren på andra sidan luren har utgett sig för att jobba på ett bibliotek och sagt att offren måste bekräfta eller betala för beställningar av böcker. På så sätt luras offren att lämna ut bankuppgifter eller använda bank-id. Enligt tidningen Mitti har en person blivit av med drygt en halv miljon kronor.
– Det känns som att bedrägerimetoderna sprider sig och det är hemskt och inte alls bra, säger Raisa Leussu, bibliotekschef på Tornedalens bibliotek i Övertorneå.
Raisa Leussu har inte märkt att låntagare i Övertorneå har haft frågor eller funderingar kring det hela, men hon uppmanar folk att vara försiktiga.
– Lämna aldrig ut några uppgifter om någon ber dig att göra det. Om det är en bok som inte har lämnats tillbaka efter flera påminnelser, kontaktar vi låntagaren och ber den att lämna tillbaka boken innan vi eventuellt skickar ut en faktura som kommer från kommunen om det är något en låntagare ska betala för, säger hon.
I dagsläget kräver biblioteket i Övertorneå inga personuppgifter kopplade till bank-id av sina låntagare men det kan komma att förändras.
– I framtiden kan vi komma att be om bank-id exempelvis när en person skriver ett avtal om mer-öppet tjänsten, men det sker i så fall på plats på biblioteket, inte via telefon.
Hur pass säkra är en låntagares uppgifter hos biblioteket?
– De är väldigt säkra så man kan känna sig trygg, säger Raisa Leussu.