Av Trafikverkets tillsyn framgår bland annat att körtiden på 4,5 timmar, innan rast eller vila togs, överskreds 20 gånger under perioden.
– Det handlar om två, tre minuter som vi har gått över, säger Magnus Brännvall, vd.
Han tycker att anmärkningarna är småaktiga och anser det vara tråkigt att företaget utmålas som tjuv och skurk, då det bara handlar om minuter i de flesta fall.
Alla fordon som omfattas av reglerna för kör- och vilotider inom EU ska vara utrustade med färdskrivare, där bland annat kör- och vilotider registreras.
Även här kritiseras Övertorneåföretaget, bland annat då det vid ett stort antal skett en felaktig eller ingen användning av diagramblad/förarkort.
– Det här är löjligt, barnsligt. Vi ska överklaga hela beslutet, säger Magnus Brännvall.
Köbildning är en av förklaringarna till att körtider ibland överskridigt, enligt honom.
Det har hänt att chauffören haft en kvart kvar och räknar med att hinna till terminalen. Men att en krock gör att tidtabellen inte håller.
– De inte sitta på E 6 i 45 minuter, då blir man bortkörd av polisen. Men det är bara att bita ihop och betala. Vi har inget val, säger Brännvall och tillägger att det är ett hårt slag.
Han berättar också att företaget infört nyare skrivare i de flesta bilar, just för att försöka undvika att det blir fel.
Av dokumenten framgår att åkeriet förnekar att man haft någon vila som är kortare än nio timmar vid multibemanning.
Men det håller inte Transportstyrelsen med om, då den längsta dygnsvilan för två chaufförer vid ett tillfälle landade på drygt sex timmar och 20 minuter för båda två. Enligt reglerna ska dygnsvilan vara minst nio timmar inom en 30-timmarsperiod.
Totalt handlar det enligt Transportstyrelsen om nästan hundra avvikelser under perioden.
Bötesbeloppet, om företaget betalar för varje förseelse, skulle ha uppgått till 243 000 kronor. Men när det handlar om beslut som rör flera överträdelser är taket satt vid 200 000 kronor.
Enligt Bolagsverket hade företaget som i dag har 23 anställda en årsomsättning på närmare 59 miljoner kronor räkenskapsåret 2013.