Farligaste sträckan på E 10 byggs om

Trafikverket har planer på att bygga om delar av E 10. En av de delarna är den som har haft flest dödsolyckor de senaste fem åren, Morjärv-Västra Svartbyn.

Olyckor. Den mest olycksdrabbade sträckan på E 10 byggs om. Bilden är en arkivbild från en olycka på E10 2012, då tre män dog och en fjärde skadades allvarligt.

Olyckor. Den mest olycksdrabbade sträckan på E 10 byggs om. Bilden är en arkivbild från en olycka på E10 2012, då tre män dog och en fjärde skadades allvarligt.

Foto: Linnéa Bergenudd

Överkalix/Kalix2017-08-08 18:08

På sträckan har tre av totalt elva dödsolyckor skett de senaste fem åren – det visar statistik från Trafikverket. Två av olyckorna har varit singelolyckor och en har skett vid ett möte.

Sträckan är den som är prioriterad först tillsammans med Avvako-Lappesuando. Enligt de planer som ligger på bordet blir sträckan Morjärv-Västra Svartbyn en mötesfri 2+1 väg med viltstängsel. Det gör att vägen kommer breddas till 14 meter på sina ställen istället för dagens sju. En viss bredning kommer även ske av de två broarna som finns på sträckan. En del av den befintliga sträckan kommer även att dras om.

– Det handlar om att få bättre profilsikt och bättre anslutning till en rastplats, säger Anders Lindmark, projektledare Trafikverket.

Trafikverket menar att vägen är viktig för transport och just sträckan Morjärv-Västra Svartbyn är en pendlingssträcka. Därför är det viktigt att minimera risken för olyckor efter sträckan och få upp hastigheterna.

– Den långsiktiga inriktningen för E10 är att öka trafiksäkerheten och hastigheten på vägen. Det gör att det kommer att bli flera sträckor där det finns mötesseparerad väg efter etapperna, säger Anders Lindmark.

Ombyggnationen av sträckan Morjärv-Västra Svartbyn är prioriterad och startar som tidigast 2019. Om allt går som planerat kommer arbetet vara färdigt mellan 2022 och 2023. Trafikverket tar fortfarande in synpunkter gällande ombyggnationen.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!