- Det är inte vi som skrivit
reglerna, men vi måste tillämpa dem. Nu kommer vi inte längre i diskussionen, säger Strand
i ett försök att lugna de uppretade chaufförerna.
HUR SKA DET VARA?
Det är lastbilschaufförerna som kallat till stormöte i Överkalix. Meningen är att reda ut begreppen, i det regelverk som börjat gälla i januari. Chaufförerna anser att det är komplicerat och det som de bötfälls föri Norrbotten inte ger böter
i Skåne. Samt att olika kontrollanter tolkar reglerna olika.
- Har ni frågor kring reglerna ska ni kontakta oss, inte övriga tjänstemän. Jag vill inte för-nedra dem, men de kan ibland uttala sig felaktigt. Vill ni få rätt information ska ni vända er till oss, säger Strand.
Han säger att syftet med de nya EES-reglerna är att göra trafiken säkrare och att skapa en sund konkurrens inom yrket. Förarna i sin tur uttalade sin
ilska över regelverket som gör att de får koncentrera sig mer på att ha rätt inställning på vredet än på trafiken.
- När ni kör spelar det ingen roll vilket vred ni har på. Det är när ni stannar som det är viktigt, säger Mats Öberg.
I samband med införandet av de nya reglerna blev också bötestraffen högre. I stort sett alla fel i kör- och vilorapporteringen leder till 3 000 kronor i böter.
- Polisen har blivit nitisk. Vi behöver en inkörningsperiod, men de söker anledningar att bötfälla för. Vi får böter för saker vi inte förstår, säger chauffören Göran Bergdahl.
Han berättar om ett tillfälle då han överträtt körtiden med 30 minuter på grund av att vägen var för smal för att stanna på. När polisen kontrollerade rapporten fick han böter på
3 000 kronor.
- Jag vägrade att godkänna boten och då ökade de med 1 800 kronor. Det måste finnas någon rim och rason.