Det var i onsdags för drygt en vecka sedan som Nyab:s arbetsledare Lennart Lindvall möttes av en oväntad, och tråkig, syn.
– När jag kom till jobbet på morgonen var grinden helt paj. Längre in stod företagets traktor med motorn igång. Först fattade jag ingenting, berättar Lennart inifrån arbetsplatsen några kilometer utanför centrala Överkalix.
Snart nog förstod han dock att det inhägnade området som sedan ett år används för uppställning av manskapslokaler och lagring av material till bygget av kraftledningen Aurora Line hade haft ovälkommet besök.
På parkeringen saknades nämligen en svart Volkswagen Transporter från 2017. En flakbil som värderas till omkring 250 000-300 000 kronor av bilhandlare. Och som enligt Lindvall nyligen hyrts av ett annat av Svenska Kraftnäts entreprenörsföretag.
Tjuvens eller tjuvarnas tillvägagångssätt är spektakulärt.
– För att ta sig in på området har de gått genom skogen. Sedan syns det på spåren hur de klättrat över inhägnaden, berättar Lennart Lindvall och pekar mot en plats där stängslet fortfarande är hoptryckt och fotspår syns i snön.
Tjuvarna har därefter enligt honom tagit sig in i en manskapsbyggnad, hittat nycklarna till traktorn, fått igång den – och kört rätt genom de låsta grindarna. Inifrån och ut.
– Sedan kunde de ganska enkelt köra ut den stulna bilen.
En elektronisk registrering från grinden tyder på att stölden skett mellan 21- och 22-tiden på tisdagskvällen den 18 februari.
Traktorn som använts för att ramma grindarna är företagets egen och används till vardags inne på området.
– Lite märkligt är att inget annat stals. Verktyg fanns till exempel i samma byggnad som nycklarna till traktorn, säger Lennart.
Polisen larmades direkt stölden upptäcktes. Enligt Lennart var första beskedet att ingen patrull kunde komma.
– Men då ringde leasingbolaget upp polisen igen och sa att de måste åka ut. Då kom de, och kunde säkra en del spår.
Har områdets kameraövervakning gett något?
– Det vet jag inte ännu. Tyvärr larmades däremot inte området förrän vid midnatt. Det har varit sent inställt sedan i somras då många har rört sig här. Men det har vi ändrat nu, säger Lennart Lindvall.
Vid ungefär samma tidpunkt som bilstölden skedde gick Svenska Kraftnät enligt honom ut via sitt intranät och manade till uppmärksamhet efter att två terränghjulingar och en släpvagn inom projektet också stulits.
Från polisen i östra Norrbotten säger förundersökningsledaren Ola Lundström att spåren som säkrats på förrådsområdet i Överkalix skickats in för analys. Men att svaren brukar dröja två-tre veckor.
Varför tänkte polisen först inte rycka ut?
– Det vet jag inte. Det kan ha handlat om prioritering.
Hur vanliga är stölder där grindar rammas?
– Det händer inte varje dag.
Ola Lundström säger att bevis måste säkras vid varje enskilt brott för att de ska kunna kopplas ihop.
Hur stort hopp har ni om att kunna lösa bilstölden?
– Det hänger på vilka resultat vi får av spåren som vi skickat in. Men självklart hoppas vi att det ska kunna lösas, säger Ola Lundström.
NSD berättade nyligen att polisen varnar för att östeuropeiska ligor stjäl bilar. Men det ska då främst vara bilar av märket Toyota RAV4. Förra veckan stals två sådana bilar i Västerbotten.