– Så många som har slutat de senaste sex månaderna, så många har inte slutat inom loppet av flera år, berättar en anställd vid hemtjänsten i Överkalix.
Enligt henne var det egentligen i våras, då de tre hemtjänstgrupperna slogs ihop till en, som problemen började.
– Det har funnits en konflikt i en av grupperna, som tidigare ledde till att en person blev förflyttad. Men nu när vi alla delar lokal så har den gamla konflikten blossat upp igen, berättar den anställda.
NSD:s kartläggning visar att åtminstone 14 personer har slutat på hemtjänsten sedan sammanslagningen. Flera berättar att de sagt upp sig på grund av missnöje med ledningen.
Sedan den 1 september är de tidigare gruppledarna för respektive grupp ersatta med så kallade administrativa stöd, ett uppdrag som införts på prov fram till den 28 februari. Socialnämndens ordförande i Överkalix, Maria Nilsson, arbetar i hemtjänsten och har tagit på sig uppdraget som administrativt stöd. Uppdraget innebär bland annat att hon utför så kallat pappersarbete, administrerar vårdtagarnas tider, räknar matpaket samt ringer ut vikarier för inhopp på upp till två veckor. Men många av de anställda misstänker att titelbytet infördes enbart för att Maria Nilsson skulle kunna ta på sig uppdraget utan att bryta mot kommunallagen, eftersom hon också är socialnämndens ordförande.
I kommunallagen står det att den som är anställd hos en kommun eller ett landsting för att ha den ledande ställningen bland personalen inte är valbar till politiska förtroendeuppdrag.
– Maria är socialnämndens ordförande, det är ingen som vågar sätta sig upp mot henne, säger den anställda som NSD pratat med.
En vikarie som bestämde sig för att säga upp sig på grund av alla konflikter beskriver förändringen av arbetsklimatet.
– Jag jobbade som vikarie i två år och trivdes sjukt bra på jobbet. Men efter omorganisationen har det varit så mycket konflikter, jag känner mig inte välkommen på jobbet längre. Jag känner mig kränkt och illa behandlad av ledningen, så jag valde att säga upp mig, säger hon och fortsätter.
– Sen är det ingen kvalitet på vården längre. Vissa vårdtagare försvann från schemaplaneringen, vilket aldrig har hänt tidigare. Det hände också att vårdtagare inte fick hjälp flera gånger, säger den tidigare vikarien.