Personalen lämnade skolan - glömde sexåring på toalett

Den sexårige pojken skulle bara gå på toaletten. Men när han kom ut var alla kompisarna och fröknarna borta. Personalen hade gått iväg med de andra barnen i förskoleklassen - och glömt pojken.

Sexåringen glömdes bort och stod gråtande på skolgården medan resten av hans förskoleklass och fröknarna var på adventsträning. Något som hans mamma reagerat starkt på: "Ens barn är ju det allra värdefullaste man har, och jag vågar inte tänka på vad som kunde ha hänt om fel person gått förbi just då". FOTO: MARIA ENGSTRÖM-ANDERSSON

Sexåringen glömdes bort och stod gråtande på skolgården medan resten av hans förskoleklass och fröknarna var på adventsträning. Något som hans mamma reagerat starkt på: "Ens barn är ju det allra värdefullaste man har, och jag vågar inte tänka på vad som kunde ha hänt om fel person gått förbi just då". FOTO: MARIA ENGSTRÖM-ANDERSSON

Foto:

ÖVERKALIX2011-11-29 06:00

Det var på förmiddagen förra fredagen, när förskoleklassen skulle ha adventsträning i kyrkan, som sexåringen lämnades kvar. Vid 15.00-tiden på eftermiddagen fick hans mamma veta vad som hade hänt:

- En av förskollärarna ringde upp och bad om ursäkt. Hon sa att de var jätteledsna, och att de hade pratat med pojken om att det inte var hans fel. Men naturligtvis blir man ju chockad, säger Malin Persson som fortfarande är skakad när NSD når henne på måndagen.

Hon säger att sonen har berättat att han blev ledsen när han upptäckte att han var ensam. Och att han först ropade och letade efter de andra:

- Sedan har han själv klätt på sig, gått ut på skolgården och stått där och varit jätteledsen!

Detta uppmärksammades av en rådig niondeklassare som följde sexåringen de några hundra metrarna till kyrkan. Där höll den halvtimmeslånga adventsträningen precis på att avslutas.

- Otroligt snällt gjort av killen, säger Malin Persson rört.


Själv var hon först tveksam till att ställa upp i tidningen, eftersom hon inte vill att förskolepersonalen ska hängas ut. Samtidigt tycker hon att allt bör redas ut - så att det inte upprepas:

- Fröknarna har alltid känts jättebra. Men någonstans har det ju brustit. Vad beror det på: är barngruppen för stor, är kommunikationen mellan personalen dålig eller är organisationen fel?

För att få svar ringde Malin Persson på måndagen upp skolchefen Britt-Marie Isaksson och bad om ett möte med de inblandade:

- Det sa hon ja till. Men sedan frågade hon om jag verkligen ville att hon skulle vara med.

Historien bekräftas av förskoleklassens rektor, Hans Lönnelid. Han sticker inte under stolen med att något har gått snett och att det är skolans ansvar. Däremot tror han inte att arbetsklimat eller organisation har påverkat:

- Det här är helt enkelt något som absolut inte får hända, men som ändå händer ibland!

"Rutinerna ska ses över"
Förskoleklassen består av 25 barn, och 2,5 förskollärare. Två av dessa fanns på plats i fredags. En av dem gick till kyrkan med huvuddelen av barnen, medan den andra följde efter med ett barn som behövde extra hjälp efter en incident. I samband med detta räknades inte barnen - vilket hör till skolans rutiner.

- De ska ses över nu, även om jag anser att det här beror på den mänskliga faktorn, säger Hans Lönnelid.

Att mamman till den kvarglömda pojken inte underrättades direkt beror på att förskollärarna ville ta det muntligt - men sedan ringde upp när det visade sig att sexåringen hämtades av en förälder till ett annat barn.

Kommer föräldrarna till de andra barnen i förskoleklassen att informeras?
- Vi ska ha en aktivitetskväll med föräldrarna, och då resonerar vi gärna om saken, säger Hans Lönnelid.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om