– Många patienter uppskattar att själva slippa åka iväg, särskilt nu i corona-tider, säger Kristiina Kollin, en av Hälsocentralens två enhetschefer.
Bakgrunden är ett regionpolitiskt beslut att satsa där det är långt till vård: på elva servicepunkter – fasta eller mobila som den i Överkalix, samt på åtta lite mer avancerade filialer.
– Coronaepidemin har sedan gjort att vi har kommit igång snabbare än planerat. De som erbjuds hembesök är ju främst personer i riskgrupperna, säger Kristiina Kollin.
I praktiken åker en sjuksköterska från hälsocentralens mottagning ut till patienterna en dag i veckan och en undersköterska en annan dag. Än så länge sker detta parallellt med de hembesök som görs av sjuksköterskorna i kommunens hemsjukvård.
– Men så småningom kan vi samordna den gemensamma kompetensen, säger Kristiina Kollin, som själv är uthyrd åt Överkalix kommun halva sin arbetstid och har ansvar för just hemsjukvården.
Hon och enhetschefskollegan Christina Jakobsson på Hälsocentralen berättar att patienterna framöver även ska kunna få kontakt med en läkare.
– Antingen genom att en läkare följer med eller genom digital uppkoppling, säger Christina Jakobsson.
Känner ni någon oro för att billigare sjukvård hemma ska prioriteras i framtiden, medan dyrare alternativ, som hälsocentralens obs-platser, får stryka på foten?
– Nej, det här handlar inte om vård på det sättet utan hembesök och service för dem som bor hemma, säger Kristiina Kollin.