Många år till åtgärder på Dödens väg

I söndags dog tre människor efter en kollsion på E 10. Det är långt i från den första på det som kallats "Dödens väg".
– Vi ser en kraftig ökning av antalet personskador i olyckor under 2011 och 2012, säger Hans Johansson på Trafikverket.

- Det handlar om att prioritera. Pengarna räcker inte till allt på en gång, säger Arnold Vonkavaara, chef för Trafikverket region nord, apropå att regeringen inte beviljat pengar tidigare för en rejäl upprustning av E 10.

- Det handlar om att prioritera. Pengarna räcker inte till allt på en gång, säger Arnold Vonkavaara, chef för Trafikverket region nord, apropå att regeringen inte beviljat pengar tidigare för en rejäl upprustning av E 10.

Foto: Kurt Engström

Överkalix2013-06-24 14:30

Medan Trafikverket fortsätter att vänta på att pengar ska falla ut för upprustning av E 10 fortsätter olyckorna att inträffa. Först om sju år kan ett bygge för mitträcke komma igång på den stäcka där söndagens olycka inträffade då tre personer avled.

Ett par, en man och en kvinna, var på väg från Midsummer Meet på Brännaberget med sin amerikanare. Mellan Svartbyn och Västannäs kolliderade amerikanaren med en personbil, där det färdades en kvinna. Av amerikanaren blev det bara skrot kvar. Alla tre personerna avled senare på sjukhus.

Kritiserad väg

E 10 sträcker sig från Töre upp till Riksgränsen, vidare till Narvik.

Olyckorna på E 10 har varit många och har kritiserats av såväl Motormännen som Åkeriförbundet.

Vägen har utsetts till Sveriges farligaste väg av Motormännen 2009. Sedan dess har vare sig mitträcken eller viltstängsel tillkommit. Sträckan mellan Morjärv och Överkalix som varit extra olycksdrabbad, där också den senaste olyckan inträffade, är backig, krokig och smal. Även om den senaste olyckan inträffade på en kortare raksträcka.

Det som hänt på E 10 under de senaste åren är att den tunga trafiken har ökat.

– Jämfört med andra vägar har E 10 an stor andel tung trafik. Det tar vi med i vår planering, säger Arnold Vonkavaara, chef för Trafikverket region nord.

Samtidigt visar Transportstyrelsens statistik att åren 2011 och 2012 steg antalet olyckor med personskador kraftigt på E 10. Från att ha legat på 39 år 2010, nådde antalet personskador 2011 till 97 stycken och 86 förra året.

– Det är så pass stor skillnad att det inte går att hänvisa till slumpen, säger Hans Johansson, som arbetar med statistik på Transportstyrelsen.

Inga pengar

Någon egentlig förklaring har han inte. En teori är att det kan ha med vädret att göra. Men det finns många osäkerhetsfaktorer, bland annat kan den förändrade trafiksituationen, med fler tunga transporter för industrin spela in.

Än så länge finns det inte pengar till någon större upprustning av E 10.

Några mindre åtgärder har genomförts, som byte och bättring av asfalten på vissa sträckor.

Först under perioden 2020 till och med 2025 kommer det betydande insatser som mitträcke på sträckan Morjärv- Överkalix.

– Då planerar vi för mittseparering sträckan Morjärv- Överkalix och vid Mertainen utanför Kiruna, säger Arnold Vonkavaara.

Antal döda och svårt skadade i trafikolyckor på E 10

2008: 5

2009: 7

2010: 4

2011: 14

2012: 10

2013: 5 (Ej fullständig statistik)

Källa: Transportstyrelsen

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!