Han är en av de företagare i Överkalix som märkt av en klart positiv effekt sedan Bilfrakt etablerande sig på orten för tre år sedan. Men gruvexpansionen i Malmfälten och Pajala spelar också in.
- Den tunga trafiken på E 10 och till Pajala har ökat markant. Överkalix är en knutpunkt, och det ger fler jobb, säger Örjan Söderberg.
Fördubblad omsättning
Själv driver han sedan 1999 ett mindre verkstadsföretag med inriktning mot påbyggnader, service och reparationer av lastbilar. Till kunderna hör Bilfrakt och flera av de företag som kör gods till och från företagets omlastningsterminal. Vilket har gett tydliga avtryck:
- Omsättningen har fördubblats, och vi har fått mycket mer arbete, säger Örjan Söderberg.
Som en direkt följd av detta skrev han nyligen på ett hyreskontrakt för en ny, större verkstadslokal i industrihuset på Norra Tallvik där Landins trä tidigare höll hus.
- Vi är tre heltidsanställda i dag, men förhoppningen är att kunna anställa två till när vi får mer plats, säger Örjan Söderberg.
Hyr ut personal
Andra företag som känner av de positiva effekterna är vägkrogar, bärgningsfirmor och - förstås - transportföretagen. Däribland Svensk Logistik och Uthyrning, SL, som bland annat utför livsmedelstransporter åt Bilfrakt, exempelvis vid flödestoppar.
- Men vi hyr även ut personal. Konkret handlar det om tre av våra tio anställda, tre extra fordon och tre miljoner i extra omsättning. Så det betyder jättemycket för oss, säger Johan Andersson, delägare i SL.
Gruvrushen i Pajala berör också i högsta grad, eftersom företaget levererar styckegods på fasta linjen Luleå-Överkalix-Pajala.
- Här har vi haft en 75 procentig ökning per år de senaste tre åren. En stor del av ökningen beror på småföretagen i Pajala, men vi har även transporter till Northland, säger Johan Andersson.
Är du orolig för vad som händer om Northland misslyckas?
- Nej, i värsta fall kan det bli en tillfällig minskning. Men det lär knappast beröra våra fem anställda som kör den här linjen, säger Johan Andersson.