- I dagsläget kan vi inte säga exakt hur det blir, men det är ingen utopi. Antalet anställda lär i alla fall inte minska, konstaterar Mats Andersson som har varit platschef på Terminal Arctica sedan verksamheten drog igång i Överkalix i mars i fjol.
3 300 containrar
På terminalen som drivs av Grenholms Åkeri med säte i Boliden jobbar i dag fjorton personer med chaufförs- och terminalarbete.
Totalt hanteras här omkring 3 300 rullcontainrar med gods som skickas vidare ut i länet, förutom fyrkanten, varje vecka. En siffra som sannolikt kan komma att flerdubblas i och med det nya avtalet som Bilfrakt.se träffade med Coop Logistik AB så sent som i december.
Det går ut på att Bilfrakt.se från och med den 1 februari tar över transporterna och all driftverksamhet för Coops omlastningscentraler i Luleå och Umeå. Vilket inte rör sig om "småpotatis":
- Bara på terminalen i Luleå hanterar man tre gånger så mycket gods som vi gör här i Överkalix, berättar Mats Andersson.
Tanken är att samordna distributionen av Coops varor med det gods som Bilfrakt.se fraktar åt tidigare kunder som bland annat Ica och Axfood - och på så sätt effektivisera transporterna och minska kostnaderna och miljöbelastningen. Något som enligt Mats Andersson underlättas - och är själva idén - med Terminal Arcticas strategiska läge i Överkalix:
- Vi ligger ju mitt i Norrbotten, nära kusten såväl som Malmfälten, norra Finland och norra Norge. Faktum är att verksamheten till och med gått över förväntan hittills.
Erbjuds jobb
De 30 respektive 36 anställda som i dag sysselsätts vid Coop Logistik AB:s verksamhet i Umeå och Luleå kommer att erbjudas anställning hos Bilfrakt.se. Om det blir på de orter där de arbetar nu framgår inte i det pressmeddelande som skickats ut, men Fredrik Persson, vd Coop Logistik AB, är positiv till den nya lösningen:
- I och med att vi överlåter verksamheten i Umeå och Luleå säkerställer vi en långsiktigt resurseffektiv lösning som medger fortsatt konkurrenskraftiga tjänster för Coop AB i regionen.