Redan i fjol varnade polisen om den nya, farliga trenden. De kommuner där företeelsen då hade uppmärksammats var Kalix, Övertorneå och Överkalix. Under förra veckan kunde katastrofen ha varit ett faktum.
–Jag väjde för en hare när en mötande mopedist utan lyse plötsligt dök upp. Hade inte både mopedisten och jag hunnit väja hade det blivit en frontalkrock. Otroligt nära, säger Emil Larsson i Överkalix som satt bakom ratten – och som efter att ha sett ännu en mopedist utan lyse har skrivit ett offentligt inlägg på sociala medier där han ber alla förare och deras föräldrar att se till så att de har fungerande lysen.
–En relativt billig livförsäkring, säger Emil Larsson som skakades av händelsen.
I kommentarfältet vittnas det om fler incidenter. ”Såg förra hösten en cross som var cm från döden i tallviks korsningen när de var mörkt”, skriver någon. Tidigare snackisar har handlat om att unga moped-, cross- och epaförare i Överkalix riskerar sina och andras liv med fordon som går för fort, att det störs och buskörs och att vissa förare ska vara för unga. En bild som områdespolis Mikael Hannu säger sig känna igen – även om han inte vet om mopedkörning utan lyse förekommer just nu. Enligt honom sker överträdelser lättare på orter som Överkalix utan stationär polis eftersom risken för konsekvenser blir mindre där.
–Tar vi tag i det rapporteras det till föräldrarna som även får stå för eventuella böter för barn under 15 år. Är det ”misstanke om brott” hamnar ungdomen i brottsregistret. Men körkortet kan också påverkas, säger Mikael Hannu. Egentligen tycker han dock att ansvaret är föräldrarnas.
– Körs ett fordon på ett felaktigt sätt kan det göras obrukbart. Andra medborgare har ansvar att låta föräldrarna veta. Men på små ställen finns en livsfarlig tystnadskultur som även märks där vi idag ser gängbråk.
Konsekvenserna om vuxna ser mellan fingrarna tror han kan bli betydligt värre än vad många inser:
–Uttrycket ”det börjar med en knappnål och slutar med en silverskål” stämmer. Lär vi våra barn en nonchalant attityd mot lagar och polisen får vi aldrig heller några poliser till de här områdena.
Vad tror du kan ske på kort sikt om det inte blir slut på mörkerkörningen?
–Självklart kan det hända en olycka, det är nog alla medvetna om, säger Mikael Hannu.