De ska ta hand om Sveaskogs kunder

Nu är det klart att Sveaskog öppnar ett kundcenter i Överkalix. Tre kvinnor på orten ska bygga upp och driva verksamheten för Sveaskogs räkning - Vi blir en bra mix och Sveaskog tycker det är bra att vi är kvinnor, säger Carina Edenberg.

Fotograf: bosse johansson

Fotograf: bosse johansson

Foto:

Överkalix2005-12-13 00:00


Hon har nyligen startat Cedit, företaget som nu fått ett tvåårsavtal med Sveaskog.

Edenberg jobbade bland annat hos Utfors före nedläggningen, nu har hon själv anställt två andra kvinnor som jobbade där.

Ann-Sofie Granberg har haft ett litet företag som framför allt skapat hemsidor.

- Ann-Sofie blir perfekt för datasupport, tack vare sin kompetens och att hon är serviceinriktad, säger Carina Edenberg.

Den tredje kvinnan heter Doris Larsson och har gedigen säljutbildning.

ÖPPNAR I MARS

De har nyligen besökt Sveaskogs kontor i Kalix och fått positivt gensvar:

- Vi är övertygade om att Sveaskog gör sitt yttersta för att det ska gå bra, att vi ska lyckas. Det finns alla möjligheter till ett kanonsamarbete, säger Edenberg entusiastiskt.

Kundcentrat öppnar i mars 2006 och ska serva Sveaskogs kunder i hela landet.

Inledningsvis ska CEDIT jobba med de tjänster Sveaskog erbjuder inom naturturism. Exempelvis försäljning av fiske- och jaktkort samt information om Sveaskogs strövområden och 34 ekoparker i landet:

MÖRRUMS LAXFISKE

- Kunderna kan ringa oss om till exempel fiskepooler i Mörrumsån, få information om priser och tillgänglighet, säger Ann-Sofie Granberg.

CEDIT ska även ta emot förfrågningar och synpunkter samt förmedla information om Sveaskog till skogsbolagets olika intressenter. Även uppsökande verksamhet, exempelvis undersökningar, ingår i uppdraget.

För Sveaskog handlar det om ett strategiskt samarbete. Syftet är att ge kunder och intressenter hög tillgänglighet och god service:

NATURLIGT MED NORRBOTTEN

- Det är naturligt för oss att etablera kundcentrat i Norrbotten eftersom vi har en betydande del av vår verksamhet i länet. Och vi är tacksamma över att Överkalix kommun förmedlade kontakten med CEDIT som kan erbjuda precis den service vi söker, säger Sveaskogs vd Gunnar Olofsson.

Kommunalrådet Leif Nilsson och Niclas Hökfors i Överkalix Utveckling AB har stor del i etableringen, tack vare sina nätverk och kontakter med lokala näringslivet.

- Jag frågade Leif om han kan hjälpa mig att hitta någon lämplig affärspartner. Och det blev Sveaskog, konstaterar Carina Edenberg.

Sveaskogs satsning är bingo för kommunen även om det ?bara? ger tre arbetstillfällen, till att börja med.

- Det är en oerhört viktig signal att Sveaskog hittar samarbetspartners i Överkalix. Vi försöker hela tiden para ihop olika företag, det här är ett fint exempel på att det går ibland, säger Niclas Hökfors.

- Kundcentrat passar bra ihop med besöksnäringen som är en framtidsbransch, kommunens framtid. Även hotellets satsning är jättepositivt, ger bättre möjligheter för lokala entreprenörer att utvecklas. Till exempel Ola Rokka med renarna och Bengt Karlsson med flotten, tillägger Niclas Hökfors.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om